Viser snø og is-grep

Ny dekkmerking skal hindre at du kjøper feil

I dag mangler vinterdekk merking for egenskapene på snø og is. Nå kommer ny merking som skal sikre at dekkene du kjøper egner seg for kjøring på norsk vinterføre.

TO NYE SYMBOLER: To nye symboler, et «fjell» med snøkrystall og et «fjell» inne i en trekant, viser at dekket egner seg for kjøring på norske vinterveier. Foto: Nokia
TO NYE SYMBOLER: To nye symboler, et «fjell» med snøkrystall og et «fjell» inne i en trekant, viser at dekket egner seg for kjøring på norske vinterveier. Foto: Nokia Vis mer
Publisert

Dagens merking av nye dekk viser bare hvor mye de støyer, hvor høy rullemotstanden er og hvor gode de er på våt vei. Den sier ingen ting om prestasjonene på snø og is.

Med et økende nettsalg av dekk og stor bruktimport av biler fra land utenfor Norden, er dette i ferd med å bli et sikkerhetsproblem.

Flere kjøre rundt på mellom-europeiske vinterdekk, som ikke på noen måte er tilpasset tøffe, norske vinterforhold.

Mellom-europeiske vinterdekk har betydelig lengre bremsestrekning, dårligere sidegrep og tar seg dårligere fram både på snø og is enn nordiske vinterdekk.

Merkes for snø og is

Den nye merkingen, som trer i kraft fra neste år, vil ha to nye symboler i tillegg til merkingen for støy, rullemotstand og våtgrep: Et «fjell» med snøkrystall, som viser at det egner seg for kjøring på snø og et «fjell» inne i en trekant, som viser at det kan takle veier med is.

Kjetil Røssel er produktsjef i Nokian Norge. Han ønsker merkingen velkommen, men tror også at den kunne vært enda bedre enn det EU nå har kommet fram til.

- I dag sier merkingen av vinterdekkene ingen ting om egenskapene på snø og is. Derfor ser vi positivt på at det kommer en merking som viser at dekkene du kjøper i hvert fall tilfredsstiller et minstekrav av egenskaper på vinterføre. Det kan forhindre at du kjøper et vinterdekk som er beregnet på mellom-europeiske forhold. Merkingen gjelder også dekk til lastebiler og kan gjøre det enklere å kontrollere at vogntog med dårlige vinterdekk ikke slipper inn i Norge, sier Røssel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer