Onsdag lanserte Volvos kinesiske eier, Geely, en flunkende ny bil-plattform (SEA) til elektriske biler. Her vil alle Geelys bilmerker - ja, alle 17 (!) kunne benytte seg av nyvinningen.
Først ut er Lynk & Co - er et forholdsvis nytt bilmerke, som så dagens lys i 2016. Mellomklasse-SUVen 01, crossoveren 02 og sedanen 03 er allerede lansert i Asia. De har allerede lansert en konseptbil, som skal bygges på den nye plattformen.
Enda mer interessant for oss i Norge, Skandinavia og Europa er det derimot at også Volvo snart vil komme med noe helt nytt på plattformen.

Nå er det over og ut
Mindre enn minstemann
Den første helelektriske Volvo har ennå ikke kommet til Norge. SUV-en XC40 Recharge Pure Electric, bygd på CMA-plattformen - er imidlertid bare uker eller måneder unna landegrensene.
Men en ny SEA-produsert elbil vil ifølge både norske og internasjonale kilder sørge for at Volvo snart vil komme med en helt ny helelektrisk bil - mindre enn XC40 - som er Volvos minste bil i dag.
Med kunnskap om at det vil bli en mindre bil, og hva konkurrentene har, ser kanskje Volvo tilbake på egen C30, som la ned produksjonen tilbake i 2013.
Audi har A2, Mercedes-Benz A-klasse og BMW har 1-serie i denne klassen - dog ingen av disse er helelektriske.

Øker utvalget
Fra før har svenskene fem biler i stallen - S60/V60, S90/V90, XC40, XC60 og XC90. Og de neste fem årene vil Volvo lansere én ny helelektrisk bil hvert år.
Størstemann, neste generasjon XC90, vil bli bygget på SPA2-plattformen og lansert som elbil i 2022. Det åpner opp for at en ny helelektrisk elbil kan lanseres allerede i 2021, antakeligvis på CMA-plattformen.
– Det kommer ytterligere én elbil på CMA-plattformen, i tillegg til XC40, men jeg kan ikke bekrefte lanseringstidspunktet og når den kommer til Norge. Det kommer mange spennende elbilmodeller fra Volvo fremover så her har norske kunder virkelig noe å glede seg til, svarer pr- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Norge kryptisk.

Her er prisene
Ny bil fra Lynk & Co
Selv om de fleste av oss tenker ren kinesisk bil, omtaler også Lynk & Co seg som et svensk bilmerke. «Designed and Engineered in Sweden», står det på hjemmesidene deres.
Grunnen til uttalelsen er at Geely, som også eier Volvo og Polestar, og 14 andre merker, også eier Lynk & Co. Og der skal være Volvo som har laget plattformen som 01 er basert på, CMA ( Compact Modular Architecture).
Foreløpig har Lynk & Co bare vært tilgjengelige i det kinesiske markedet, men det opplyses om snarlig lansering i Europa og USA.
De ønsker ikke å selge bil på tradisjonelt vis, mer som Polestar prøver på nå, med kun et fåtall salgssteder og lokale avtaler om service.
Man ønsker heller ikke salt, men abonnement fra 1 mnd til 7 år, der du trolig stort sett velger farge på bilen og at den i utgangspunktet er fullastet av utstyr og lett kan oppdateres, men at du abonerer på de tjenestene du har bruk for der og da.


Duell: Mer genial enn Tesla?
Ny SUV-modell
Nå viser de Zero Consept. Den er basert på Geelys nye plattform SEA (Sustainable Experience Architecture) Alle Geelys fremtidige elektriske biler skal bygges på denne, og det finnes planer om å selge den til andre også, på samme måte som VW gjør med sin MEB-plattform.
Det finnes ingen opplysninger om effekt for den fremtidige bilen, annet enn at den skal klare 0-100 km/t under 4 sekuder og klare en rekkevidde på 70 mil, målt etter den optimistiske NEDC-standarden.