På ladekabelen til mange elbiler er en boks montert rett etter støpselet som skal i kontakten. Denne boksen veier et sted rundt tre kilo, og det finnes sjelden en naturlig plassering av den, annet enn å la den henge etter kabelen.
Det bør du helst unngå.
- Særlig ved bruk av utekontakter i trehus, garasjer eller hytter, er det viktig å passe på at ladeboksen ikke henger fritt, men har god avlastning for vekten, sier Ove Guttormsen, administrerende direktør i Nelfo, bransjeforeningen for elektrobedriftene.
I en egen folder utarbeidet av Nelfo, Norsk Elbilforening, DSB og NEK, presiseres det også at man for ladekabler med slike bokser bør ha en kurv eller krok til boksen, for å avlaste kabelen under lading.
En vanlig stikkontakt er dimensjonert for en belastning på en halv kilo, og det er ikke uvanlig å se støpsler som henger på halv tolv på grunn av belastning fra den nevnte boksen.
Her finner du folderen om emnet.
Gamle anlegg
Et ordinært elektrisk anlegg er i utgangspunktet ikke dimensjonert for så store belastninger over tid, som blant annet lading av elbiler medfører.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger