Dacia Spring

Ny elektrisk SUV til 140 000

I Tyskland koster den 100 000 kroner, i Danmark 129 000. Hva den kommer til å koste i Norge er ennå ikke klart, men vi tipper rundt 140 000.

NORGES BILLIGSTE: Dacia Spring kommer til å bli Norges billigste elbil. Selv om importøren ennå ikke vil gå ut med en pris, tror vi den kan havne rundt 140 000 kroner. Foto: Dacia
NORGES BILLIGSTE: Dacia Spring kommer til å bli Norges billigste elbil. Selv om importøren ennå ikke vil gå ut med en pris, tror vi den kan havne rundt 140 000 kroner. Foto: Dacia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dacia er Renaults billig-merke og Spring er den første elektriske bilen som selges i Europa.

Den lille bilen bygges i Kina, og de første bilene er på vei til de store markedene i Frankrike og Tyskland. Dacia har proklamert at Spring skal bli den billigste elbilen i Europa, og det blir den med god margin.

Prisene i flere land er nå klare og de er ikke bare billige – de er super-billige.

Den aller billigste

I «hjemlandet» Frankrike koster den rimeligste utgaven rundt 125 000 kroner, når de statlige bonusene for elbilkjøp er trukket fra.

I Tyskland, hvor statens elbil-rabatt til elbilkjøp er enda hyggeligere, blir prisen fra rundt 100.000 kroner. Også i Danmark er Dacia Spring priset, og der koster den fra 129 000 danske kroner.

Hva prisen blir i Norge er ennå ikke klart. En ting av hva bilen koster å produsere og frakte hit. En helt annen ting er hva importøren synes den kan koste i forhold til konkurrentene. Vi tipper en pris fra rundt 140 000 kroner.

MINDRE UTSTYR: Spring er en liten bil med litt mindre utstyr og litt mindre batteri enn mange andre elbiler. Derfor blir den svært rimelig. Foto: Dacia
MINDRE UTSTYR: Spring er en liten bil med litt mindre utstyr og litt mindre batteri enn mange andre elbiler. Derfor blir den svært rimelig. Foto: Dacia Vis mer

Interessen fra folk som vil kjøpe er uansett svært stor, ifølge importøren:

Mange nordmenn på liste

- Vi har allerede flere hundre på liste. Hadde vi hatt bilen her nå, tror jeg vi lett kunne solgt et par tusen i løpet av året, sier Roger Andersen, som er PR og markedsdirektør i Renault og Dacia i Norge.

Årsaken til at de drøyer med å få bilen til Norge, er at den ennå ikke er godkjent for land med kaldt klima, slik som Finland, Sverige og Norge. Tester pågår for øyeblikket for å sjekke at alle ting ved bilen klarer minus 15-20 grader og en snøstorm bra. Når disse testene er ferdige, vet ikke Andersen.

I KULDA: Tester pågår nå for å sjekke at Spring klarer den norske vinterkulda på en bra måte. Derfor kan ikke importøren si noe om når den kommer hit eller hava prisen blir. Foto: Dacia
I KULDA: Tester pågår nå for å sjekke at Spring klarer den norske vinterkulda på en bra måte. Derfor kan ikke importøren si noe om når den kommer hit eller hava prisen blir. Foto: Dacia Vis mer

Sjekker kaldt klima

- Vi har fått en prisantydning fra fabrikken, men siden testene ennå ikke er klare, vet vi ikke om det kan komme ting i tillegg som koster penger. Derfor er vi forsiktige med å gå ut med priser nå. I løpet av de nærmeste ukene skal vi imidlertid informere de som har skrevet seg på liste som interesserte kjøpere om det vi vet, sier markedsdirektøren.

Rekkevidde 230 kilometer

Dacia Spring er en liten og rimelig bil, med noe mindre utstyr enn det de fleste konkurrentene har i dag. Batteriet er på 27,4 kWt, som skal gi en rekkevidde på 230 kilometer. Den elektriske motoren er på bare 44 hester. Bilen er bare 3,73 meter lang. Spring blir kanskje ikke den mest attraktive langturbilen, men uansett en spennende bybil for alle som vil kjøre billig, elektrisk.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer