Kjøpe bruktbil

Ny felle

Dette må du notere deg.

FELLE: En ny beregningsmetode gjør at mange kan havne i en kjedelig felle. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
FELLE: En ny beregningsmetode gjør at mange kan havne i en kjedelig felle. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB Vis mer
Publisert

Det er en god del å tenke på når man skal selge eller kjøpe bruktbil. Nå har det kommet enda en faktor man må ha i bakhodet.

NAF går nå ut og advarer mot at vekt på biler nå bergenes på en ny måte.

Kan få en smell

Tidligere ble bilene registrert med en egenvekt som ikke tok høyde for ekstrautstyr. Men ekstrautstyr øker bilens vekt og påvirker hvor mye bagasje du kan ha i bilen.

Når Statens vegvesen nå registrerer bilene med den faktiske vekten ut ifra utstyret de har, kan det få store utslag i hvor mye du kan ha med deg i bilen. Det kan fort være snakk om 100 kilo bagasje mindre enn du trodde. Dette gjelder nyere bruktbiler.

STRØMLØS: Dagbladet TV fulgte bilberger Marius Englund på jobb i morgentimene da årets første snø falt på Østlandet - og det var ikke bare biler som skled av veien som trengte hjelp. Reporter/foto: Magnus Paus / Dagbladet TV Vis mer

- Jo mer ekstrautstyr bilen har, jo mer spises det av nyttelasten. Mange elbiler er godt utstyrt med panoramatak, bredere dekk og felger og annet utstyr. Det øker vekten og reduserer nyttelasten, forklarer senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i en pressemelding.

Den nye standarden for egenvekt gjør at hver enkelt bil blir registrert med egenvekt basert på hvilket fabrikkmontert utstyr den har. Statens vegvesen begynte å registrere alle nye biler med denne egenvekten for ett år siden, og det vil etterregistreres og oppdateres for de nyeste bilene. Men det sendes ikke automatisk ut nye vognkort.

- Det er skjer først når bilene skifter eier og det lages nytt vognkort. Så dette kan by på overraskelser for både kjøpere og selgere av nyere brukte elbiler, sier Sødal.

Selger du en brukt bil skal du gi riktige opplysninger ved salget, og du er ansvarlig for feil opplysninger i to år etter salget. Derfor er det viktig at du sjekker vekten på bilen før du legger den ut for salg.

- Dette gjør du enkelt ved å logge inn på vegvesen.no. Vær oppmerksom på at det ikke er sikkert vegvesenet har oppdatert vektene på din bil enda. Så en tur på en vekt, kan være lurt for å være helt sikker, oppfordrer Sødal

Faktisk vekt

Det var nettstedet Tek som først omtalte nyheten. Den nye ordningen bekreftes av Statens vegvesen.

Overingeniør Kjell-Erik Stensby i Trafikant og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen, forklarer overfor Tek at egenvekten for et typegodkjent kjøretøy sendes inn av importør ved immelding av kjøretøyet for registrering. Opprinnelig var dette vekti i kjøreklar stand, men fra 2019 ble det bestemt at kjøretøyets faktiske vekt skulle sendes inn. Endringen medførte likevel ikke at opplysnbingene i vognkortet ble endret. Endringer i opplysninger i vognkort ble først foretatt i oktober 2021.

- Vekten for kjøretøy registrert i perioden 2019 til oktober 2021 og hvor det er avvik mellom vekt i kjøreklar stand og faktisk egenvekt vil derfor ved eierskifte eller bestilling av nytt vognkort endres til de opplysninger som er innsendt, forklarte han.

Vekttrøbbel

Vekten på biler er et hett tema om dagen. for noen dager siden advarte NAF om at mange elbiler er godkjent av lav nyttelast.

Det at mange av de nye elbilene er såpass tunge, skaper også bekymring når det gjelder førerkort. Per i dag kan man på vanlig B-førerkort kjøre biler med en maks totalvekt på 3 500 kilo.

I sommer meldte det svenske bilmagasinet Auto Motor Sport, at sjefen for Bentley, mener man bør endre førerkortreglene i hele Europa.

Utspillet kom etter at selskapet viste fram en ny versjon av luksusbilen Bentayga.

Denne veier 2514 kilo og har en totalvekt på 3250 kilo, noe som er ganske nært vektgrensa for vanlig førerkort.

- Det må til en kritisk endring i førerkortreglene, sa produktdirektør i Bentley, Chris Cole til det australske bilnettstedet Carsales.

Produsenten fortalte overfor nettstedet at de nå er i aktiv diskusjon med EU-kommisjonen for å øke maksvekta på vanlige førerkort.

- Med dagens teknologi vil totalvekta treffe «taket» over hele Europa, sa han.

Også flere har gått inn for å øke vektgrensa på «vanlig» førerkort, og EUs førerkortdirektiv er nå under revisjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer