Dagens Ford Focus ble introdusert i 1998 og fikk en svært god mottakelse av motorpressen. Focus mottok blant annet skamros for sine gode og underholdende kjøreegenskaper. Designmessig var Focus et kjempefremskritt sammenlignet med bilen den erstattet, Escort, og den nye bilen ble umiddelbart en salgssuksess. Ikke minst her i Norge, hvor Focus både i 1999 og 2000 oppnådde fjerdeplass på salgsstatistikken.
I skyggenes dal
De siste årene har imidlertid Focus havnet i skyggen av nye aktører som Peugeot 307 og Toyota Corolla. Dermed har Focus-salget avtatt. I fjor var Focus nede på en 17. plass på den norske statistikken.
I dag er konkurransen i kompaktklassen hardere enn noensinne. Volkswagen frister med en splitter ny Golf, mens Opel har introdusert en ny Astra. I tillegg har premium-produsentene bestemt seg for å stjele markedsandeler i kompaktklassen. I løpet av nærmeste fremtid lanseres ikke mindre enn tre nye aktører; Audi A3 Sportback, BMW 1-serie og Mercedes-Benz A-klasse.
På høy tid
I dette selskapet er situasjonen nærmest håpløs for en seks år gammel bil, spesielt når de nevnte premium-bilene er så aggressivt priset som det de er. En ny Focus er dermed på høy tid og de europeiske Ford-forhandlerne ser nok med lengsel frem mot mars 2005, da den nye Focus vil bli lansert.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger