Ny folke-SUV fra Ford

Vår samarbeidspartner Automedia har knipset bilder av en bil som ligner en C-Max med høy bakkeklaring. Det vi i praksis ser på bildene er uttestingen av Fords kommende folke-SUV; Cross-Max.

Publisert
Sist oppdatert

Med unntak av Land Rover, kan de europeiske bilprodusentene deles inn i to grupper: De som konsekvent har holdt seg unna høye firehjulstrekkere - og de som utelukkende har satset på eksklusive premium-SUVer.

Freelander og RX4

Resultatet er at europeiske bilprodusenter kun har frembrakt to folke-SUVer. Den ene er Land Rover Freelander, som snart kommer i helt ny versjon. Den andre er Renault Scenic RX4, som har gått ut av produksjon.

Enkelte vil kanskje hevde at Fiat Sedici og nykommeren Opel Antara er europeiske folke-SUVer, men det mener ikke vi. For det første er Sedici en søstermodell av japaneren Suzuki SX4. For det andre passer den verken størrelses- eller designmessig inn i vår definisjon av "folke-SUV". Opel Antara, som introduseres i januar 2007, er søstermodell av koreaneren Chevreolet Captiva og skal bygges i Korea.

Overlatt til asiater og amerikanere

Faktum er dermed at de europeiske bilprodusentene i praksis har overlatt det lukrative folke-SUV-markedet til japanske, koranske og amerikanske produsenter.

Men dette skal det etter hvert bli en slutt på. Nesten samtlige europeiske bilprodusenter arbeider for tiden med utviklingen av høye firehjulstrekkere i folkelige prisklasser. En av dem er Ford, som nå er fotografert under uttesting av en bil som sannsynligvis vil bære navnet Cross-Max.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer