Lille, uavhengige Subaru har akkurat dratt duken av XV og Forester e-Boxer i Genève. Vi fikk, som de eneste i Norge, en snikkjøring av bilene på terrengbane i Wien noen uker før messa.
Subaru er små i Norge og du får kun velge mellom SUV-ene Forester, Outback og XV, men de feirer en årlig produksjon på over 1 million biler for første gang i år.
De kan slå seg på brystet med å ha produsert 19 millioner boxere og 18 millioner biler med firehjulsdrift. Her konsentrerer vi oss om den helt nye Forester.

Selv om absolutt hver eneste linje er ny, er man aldri i tvil om at det er en Forester. Fronten er til forveksling lik men hekken har fått liggende baklykter og den elektriske bakluka går mye raskere opp og ned. Bilen er 3 centimeter lengre, 2 centimeter bredere og en halv centimeter lavere.
Interiøret har fått et velkomment løft med en 8-tommers multimediaskjerm, nå med fysiske hurtigknapper. Midtkonsollen ser også langt bedre ut og har fått et kommandohjul for terrengkjørings-knappen, som sikkert aldri blir brukt. Ellers er det fortsatt analoge målere og den samme kjørecomputeren mellom målerne.
Subarus lille ekstraskjerm på toppen av dashbordet er fortsatt på plass og inneholder nå også hybrid-visning, men bakseteplassen er svært stor og man sitter bra foran også.
Hybridsystemet

Helt ny utgave av folkekjære Forester
Boxermotoren er viktig for Subaru. Det sier en del at de har laget dekalet e-BOXER for å markere hybridsystemet. Her står altså ikke ordet hybrid nevnt med ett ord, men det gjenspeiler forsåvidt sannheten også.
Systemet er helt egenutviklet og ulikt alt vi har sett hittil. Det består av en toliters boxer på 145 hester som visstnok skal være 80 prosent ny. Mye av innsatsen ligger i å få ned mekanisk friksjon, eksos og innsug.
De har også fjernet startmotor og dynamo og erstattet disse med en reimdrevet kombinert startmotor og dynamo med eget batteri. Du finner altså et forbruks- og startbatteri i motorrommet. Motoren er koblet til en nyutviklet trinnløs girkasse med sju programmerte trinn og en elektrisk motor på 16,7 hestekrefter og 65 newtonmeter bakerst i girkassen.

Den henter og leverer strøm til et litiumion-batteri som er plassert over bakakselen. Elmotoren kobles inn og ut med egen clutch etter behov. Hybridløsningen gjør bilen 50 kilo tyngre i front og 60 kilo tyngre over bakhjula, noe som faktisk gir den bittelitt bedre vektfordeling, selv om nærmere 60 prosent fortsatt er på forhjulene.

Hovedargument for å velge bort ladbar hybrid er bagasjeromsplass, som er den samme som før i denne bilen - og tilhengervekten. Den er 1.870 kilo for Forester.

Drivstoffbesparelsen skal visstnok være 11 prosent. Besparingene skjer ved igangsetting, assistanse opp bakker, avslått motor med regenerering i nedoverbakker, og noe elektrisk kjøring på sletter og inn mot kryss etc.
En av testsjåførene klarte å kjøre 1,8 km på ren strøm fra fulladet batteri, men da skal du være veldig god og det er strengt tatt ikke meningen. Ifølge Subaru gir den nye løsningen bedre kraft fra start enn den utgående 2,5 literen.
Det finnes ingen knapper for elektrisk kjøring, men et par kjøreprogram er det. X-Mode er terrengmoduset. Da optimaliseres elektrisk hjelp fra stillestående. Det skal senke turtallet et par hundre omdreininger over kneiker og lignende. Her kan du velge å kjøre med antispinn på eller av.

Avslått passer den typisk til kjøring i sand, da man ikke kommer seg frem dersom man ikke spinner. I tillegg har man kjøreprogrammene Sport og intelligent Drive, uten at vi følte oss nevneverdig sporty eller smarte.

Testet: Subaru Levorg
Man merker at det er lenge siden Subaru deltok i rally. Samlet effekt rundt 160 hestekrefter og drøyt 200 newtonmeter fra en motor uten turbo, fordelt på firehjulstrekk og trinnløs girkasse gir totalt fravær av raske akselerasjoner og sporty følelse. Den føles likevel helt grei i vanlig kjøring.
Men man må være forberedt på turtallsbonanza under akselerasjoner. Maksimalt dreiemoment hentes ut på 4000 omdreininger.
Tar terreng på alvor
En av grunnpilarene til Subaru er terrengegenskapene. Derfor sendes vi ut på en ganske så drøy terrengløype. Forester har bakkeklaring på 22 centimeter og firehjulstrekksystem som baserer seg på bruk av antispinnsystem fremfor sperrer.

I de fleste tilfeller vil det fungere perfekt. Vi testet systemet med opptil 25 graders sideveis helling, bratte oppover- og nedoverbakker med hullete underlag, og da fungerte både bakkeasistenter og fremdrift bra.

TEST: Fjerde generasjon Subaru Forester
I partiet der to hjul ikke har grep, merker man veldig tydelig at man trenger inngrep av brems på de fritthengende hjulene for å få drift på hjulene som står i bakken. Der kunne systemene ha grepet inn tidligere.
Vi har testet Porsche Cayenne i lignende løyper og den er lynrask til å gripe inn.
Sikkerhet
Subaru har ytterligere forfinet sitt førerassistansesystem - EyeSight - som inneholder kjente funksjoner som pre-kollisjonsbremsing, pre-kollisjon gasskontroll som hindrer deg fra å kjøre i f.eks en vegg dersom du har satt bilen i feil gir, adaptiv fartsholder, start-varsling (som sier fra når foranliggende bil i køen kjører videre), filskiftvarsler og vinglevarsler.
Subaru hevder deres system reagerer raskere enn andre løsninger på markedet og har vunnet en rekke tester. Systemet er standard i Forester og utgjør nå en viktig del av deres såkalte DNA («arvestoff»), som består av boxermotor, firehjulsdrift og sikkerhet.

Systemet er ytterligere forbedret på nødbremsing, noe vi testet selv også.
Nå er også nødbremsefunksjon for trafikk fra siden i revers også inkludert. Men ikke for hindringer ved vanlig rygging. Da må du bremse selv. Det burde ikke være noe problem, for nå har ryggekameraet fått lokk og holder seg rent.

PRØVEKJØRT: Subaru BRZ
Karosseriet er også vesentlig stivere enn utgående modell, takket være en annen konstruksjon i ramma og bruk av bedre stålkvaliteter.
Ansiktsgjennkjenning
Subaru har også innført ansiktsgjenkjenning. Den skanner øyne og hode og dersom du ser en annen vei, eller har øyefokus andre steder enn på veien, varsler den deg etter tre sekunder.
Den kjenner deg også igjen, slik at personlige parametere som personlig bensinforbruk, seteinnstilling , temperatur og speilinnstillinger stilles inn til deg.
Vet lite om bilen ennå
I skrivende stund vet vi ikke prisen, men vi tror den vil få hard konkurranse i sin størrelse. Toyota har akkurat lansert sin nye selvladende hybrid. Den har bedre «touch and feel» og byr opp til dans med 222 hester til en startpris på 460.000 med firehjulsdrift.
Samtidig er den ladbare storselgeren Outlander er fortsatt hard å slå når den gir mulighet for helelektrisk kjøring og 224 hester til en startpris på 429.000. Honda CR-V er vel bilen som kommer nærmest opp til Forester.
Den har en toliter og total motorytelse på 184 hk og 315 newtonmeter, litt mindre bagasjerom og enda lavere tilhengervekt. Startpris med firehjulstrekk er 479.000 kroner, men da har man stort sett alt utstyr også.
Testresultat
Subaru Forester e-Boxer
Endelig med hybridløsning.
Manler lademuligheter. Foreløpig vet vi lite om pris.
Subaru Forester e-Boxer
Motor: | 4 syl boxer, 16V, bensin |
Slagvolum: | 1 995 ccm |
Effekt - o/min : | 150 hk / 5600-6000 |
Dreiemoment - o/min: | 194 Nm / 4000 |
Elmotor: | 16,7 hk /65 Nm |
0-100 km/t: | Ikke tilgjengelig |
Toppfart: | Ikke tilgjengelig |
Forbruk: | Ikke tilgjengelig |
CO2-utslipp: | Ikke tilgjengelig |
Tankvolum: | Ikke tilgjengelig |
L/B/H: | 462/181/173 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Dekkdimensjon: | Ikke tilgjengelig |
Bagasjerom: | Ikke tilgjengelig |
Egenvekt: | Ikke tilgjengelig |
Hengervekt: | Ikke tilgjengelig |
Pris fra kr.: | Ikke tilgjengelig |
