Skifte til sommerdekk 2021

Ny frist – men ikke vent

Det er snart på tide å skifte til sommerdekk. Her ser du hvordan du bytter dekk og sjekker om de duger.

BYTTE TIL SOMMERDEKK? Å skifte dekk er enklere enn du tror. Sjekk filmen og følg sjekkpunktene i saken, så gjør du det bra og billig selv. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Statens vegvesen har besluttet å utsette fristen for å bytte fra pigg- til sommerdekk, og du kan la piggdekkene være på ut april. Selv om det ikke anbefales.

Det er corona som er årsaken, og derfor ble det vedtatt å gi unntak fra de ordinære piggdekkfristene. Nå er fristen for å bytte ut piggdekkene utsatt, og er dermed lik for hele landet.

I 2021 er det dermed likt som i fjor.

Dato for å skifte til sommerdekk i 2021

Unntaket gjør at norske bilister har ut april på å skifte fra pigg- til sommerdekk, og det gjelder likt for både Sør- og Nord-Norge.

Ny frist for å skifte til sommerdekk for hele landet er dermed 1. mai.

Vegvesenet sier i en pressemelding at de oppfordrer bilistene til å bytte dekk så raskt som mulig, selv om det av praktiske årsaker kan være utfordrende.

– Dette har likevel vært en vanskelig vurdering. Det er uheldig å ha kjøretøy med piggdekk på vegen lenger enn nødvendig. Kombinasjonen av piggdekk, tørre veier, varmt vær og god kjørefart gir mye svevestøv. Vi ber om at de som har mulighet til å skifte så raskt som mulig gjør det for å minske andre miljøulemper og ikke vente så lenge som mulig, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i pressemeldingen.

Sjekk mønsterdybden

I forskriften om bruk av kjøretøy står det at motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:

«Dekk på bil, motorsykkel, moped, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.»

NAF anbefaler minimum 3 millimeter mønsterdybde på sommerdekk.

Du kan sjekke mønsterdybden ved å bruke en mønsterdybdemåler, men det er det kanskje ikke alle som har. Da kan du for eksempel bruke en meterstokk eller linjal i stedet.

Sjekk gjerne på forskjellige steder, som midten og venstre og høyre side av mønsteret. Og glem ikke å undersøke vinterdekkene når du tar dem av. Her er minimumsgrensa 3 millimeter.

I tillegg bør du også undersøke produksjonskoden på dekkene dine for å finne ut hvor gamle de er. En firesifret kode på siden forteller når dekket ble konstruert.

SJEKK PRODUKSJONSKODEN: Dette dekket ble produsert uke 31 i 2014. Et dekk som er eldre enn fem-seks år kan være dårlig. Foto: Rune Korsvoll
SJEKK PRODUKSJONSKODEN: Dette dekket ble produsert uke 31 i 2014. Et dekk som er eldre enn fem-seks år kan være dårlig. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Viser dekkene slitasje er det nok på tide å bytte dem ut, men husk da at det er store forskjeller mellom sommerdekk. En test av sommerdekk utført av Dagbladet Pluss våren 2019, avslører at dårlige sommerdekk gir lengre bremsestrekning og større risiko for vannplaning.

Samtidig vil du sikkert også legge merke til noen andre tall og bokstaver på dekkene dine, som er greit å vite noe om. Spesielt når du skal skifte dem ut.

DEKKMERKING: Hva betyr egentlig denne merkingen? Foto: Autofil
DEKKMERKING: Hva betyr egentlig denne merkingen? Foto: Autofil Vis mer

For hva betyr egentlig 205/55 R16 94V XL?

Dette viser dekkmerkingen

  • 205: Dekkets slitebanebredde i millimeter, her 205 mm
  • 55: Dekkets profil. Dekkets høyde er her 55 prosent av bredden.
  • R: Dekkets konstruksjon, i dette tilfellet radialdekk16: Felgens størrelse, diameter målt i tommer
  • 94: Belastningsklasse
  • V: Hastighetsklasse
  • XL: Xtra Load = høyere belastningsklasse

Du kan skifte dekkene selv

Med noen gode verktøy og nyttige råd, kan du bytte dekkene selv i en fei. I videoen øverst i saken får du en grundig gjennomgang av dekkskiftet, men du kan også følge steg-for-steg-guiden under.

Slik skifter du dekkene selv:

1. Sjekk mønsterdybden. Før du setter i gang, sjekker du om hjulene du skal ha på har bra nok mønster. Minimumskravet er 1,6 millimeter på sommerhjul og 3 millimeter på vinterhjul.

2. Sett bilen på et flatt og hardt underlag.

3. Sett bilen i førstegir eller revers og sett på håndbrekket.

4. Finn jekk, hjulvinne og hjul.

5. Løsne hjulmutterne før du jekker opp bilen.

6. Jekk opp bilen. Mange biler har tydelige merker eller piler på kanalen eller innenfor dørene der man ser hvor man kan sette jekken. Andre har tydelige jekkefester. Er du i tvil, sjekk instruksjonsboka. Det kan nemlig bli svindyrt om du setter jekken på feil sted.

Ikke ha noen kroppsdeler under bilen. Bilen kan falle av jekken hvis du er uheldig.

7. Skru av hjulmutterne/boltene og ta av hjulet. Sitter hjulet fast, slå eller spark på dekket.

8. Rengjør flaten på navet som felgen skal ligge på for eventuell rust og møkk, gjerne med en stålbørste.

9. Sjekk dekkmønster. Sett hjulene med best dekk bak.

Mange dekk har retningsbestemt mønster. Let etter en pil med rotasjonsretning på dekket.

10. Skru fast hjulene. Rengjør boltene for eventuelt sand- og gruspartikler og sør de gjerne med en dråpe olje eller fett, hvis du har. Fest hjulet med å skru på hjulboltene diagonalt.

11. Jekk ned bilen. Ta en ekstra runde på hjulmutterne. Ikke bruk kjempelang momentstang eller stå på hjulvinna. De færreste har en momentnøkkel, men ikke overdriv.

12. Sjekk lufttrykket så fort som mulig. Riktig dekktrykk finner du på en plakett på B-stolpen i døråpningen eller på tanklokket. Du finner det også i instruksjonsboken. På nyere biler vil man få varsel i instrumentpanelet dersom lufttrykket er feil. Det nullstiller man i menyen etter at du har fylt i riktig lufttrykk i dekkene.

13. Etterstram hjulboltene etter en mil eller to.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer