Ny generasjon VTEC

Honda har utbedret sin VTEC konstruksjon og den har nå av alle ting blitt intelligent. Som alle andre nye motorer skal være både lett og drivstoffgjerrig.

Publisert

Fra før kjenner vi til ville VTEC-motorer fra Honda som vi har kjørt i 6144">Honda S 2000, 4558">Honda Accord R og 1644">Honda Integra R. Disse bilene bruker VTEC-systemet primært for at det skal bli så moro som mulig å kjøre bilen. Nå har derimot konstruksjonen blitt utviklet videre slik at det også er mulig å hente ut moderate effekter med et hyggelig forbruk.

Intelligent

Den nye motoren har toliters slagvolum og yter 154 hestekrefter ved 6.500 omdreininger. 15057">(To hester mindre enn Toyota Previa som har en motor på 2,4 liter). Drivstoff-forbruket skal være så lavt at den klarer utslippskravene for år 2010. Det lave utslippet skyldes variabel lengde på innsugsmanifolden og ny ”lean-burn” NOx absorberende katalysator. Når du kombinerer dette med VTEC (Varierer ventiltider og åpning) og VTC (Kontinuerlig justering av innsugsventilen etter belastningen på motoren) blir altså motoren intelligent og miljøvennlig.

Først i Japan

Den nye motoren vil først finne veien til en ny flerbruksbil, 18766">Honda Stream, som kommer til Norge til våren, men vil antagelig også finne veien til andre modeller i tillegg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer