Elektrisk ID.Buzz

Ny «hippie-buss» neste år

Den såkalte «hippie-bussen» et av VWs mest kjente ikoner. Neste år ruller en ny, kul buss ut på veien - denne gang på strøm.

NY OG GAMMEL: Nye, elektriske ID.Buzz ved siden av den ikoniske "hippie-bussen" fra 1960-tallet. Teknologien er svært forskjellig, men kulhetsfaktoren høy på begge. Video: VW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I januar 2017 ble en VW DeLuxe Samba med 21 vinduer solgt på Barrett-Jackson auksjon i Scottsdale, Arizona, for den nette sum av 302 500 dollar – rundt 2,5 millioner kroner etter dagens kurs.

Disse bilene vil for alltid forbindes med sol, hav, California og hippie-bevegelsen - derfor har den også fått tilnavnet «hippie-buss».

Når VW nå skal ut på markedet med en ny elektrisk minibuss, liker fabrikken å sammenlikne den med den gamle bussen som ble bygget fra 1950.

Varebil og familiebil

Utseendet til konseptmodellen som VW her viser fram, er også skikkelig kult.

Hvor mye som forandres før den kommer på veien, er imidlertid usikkert, men det er lov å håpe på at det ikke blir så mye.

Planen er uansett at VW ID. Buzz, som den heter, skal lanseres både som varebil og stor familiebil, akkurat som originalen.

Foreløpig er ikke mye kjent om teknologien i bilen, bortsett fra at den blir elektrisk.

I SITT RETTE ELEMENT: Sol, sommer og hav er det elementer vi gjerne forbinder med VWs ikoniske buss. NYe ID.Buzz skal imidlertid være klar for norske vinterveier om et års tid. Foto: VW
I SITT RETTE ELEMENT: Sol, sommer og hav er det elementer vi gjerne forbinder med VWs ikoniske buss. NYe ID.Buzz skal imidlertid være klar for norske vinterveier om et års tid. Foto: VW Vis mer

Rekkevidde på 600 kilometer

Det er også klart at den skal bygges på den samme plattformen som VW ID. 4 som allerede er på plass i Norge. Den kommer både med to- og firehjulstrekk.

- ID. Buzz er neste generasjons storfamiliebil Den tilbyr komfort og massevis av plass for lange reiser. Rekkevidden er opp til 600 kilometer. Med en ladeeffekt på 150 kW tar det rundt tretti minutter å lade batteriet til 80 prosent, forklarer Frank Welsch som er Volkswagens utviklingssjef.

Plass til åtte

Konseptbilen er 4,94 meter lang, har plass til åtte seter og har et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter.

Takket være den lange akselavstanden blir den svært komfortabel, og batteriet er plassert mellom hjulene i gulvet. Dette bidrar til et lavt tyngdepunkt og god fordeling av vekten.

Elektrisk regulerende støtdempere hjelper også på komforten.

To elmotorer sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 160 km/t, ifølge VW.

VAREBIL: Også en varebil-utgave kommer på veien neste år. Også den opprinnelige VW-bussen kom som personbil og varebil. Foto: VW
VAREBIL: Også en varebil-utgave kommer på veien neste år. Også den opprinnelige VW-bussen kom som personbil og varebil. Foto: VW Vis mer

Til Norge neste år

Den norske VW-importøren sier at de forventer at bilen er på plass også her hjemme i 2022.

Det er nå forresten også mulig å få bygget om en gammel «hippie-buss» til elbil:

Et firma tilknyttet VW i Tyskland, bytter ut den gamle, luftavkjølte boksermotoren på 44 hester med et batteri på 44 kWt og en elmotor på 83 hester.

Ifølge fabrikken skal det gi bilen en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på 250 kilometer.

Noen billig fornøyelse er det imidlertid ikke: Det koster nærmere bestemt 69 900 euro - tilsvarende rundt 775 000 kroner. I tillegg må du stille med bilen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer