Ny hybrid: Lexus IS 300h

Et nytt alternativ er dukket opp på hybridmarkedet, og norske avgifter gjør at prisen kuttes med 90.000. Vi har kjørt den.

Lexus IS 300h er en staselig bil til en billig penge, sett opp mot konkurrentene.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Lexus IS 300h er en staselig bil til en billig penge, sett opp mot konkurrentene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En ny Lexus IS er nå på vei, og i juli er bilen på norsk jord. Dette er tredje generasjon IS, men det er den første IS med hybridløsning. I Norge er hybridbiler såpass fordelaktig avgiftsbelagt at dette også blir den eneste utgaven importøren tar til landet.

Akkurat det skal lommeboken din være glad for.

Det vil nemlig si at du sparer hele 90.000 kroner i avgifter sammenlignet med tilsvarende bil med vanlig motor. Det gjør Lexus IS 300h til en prisvinner i klassen, spesielt om utstyrsnivået tas med i betraktningen.

Sterk kost

Under panseret sitter det en 2,5 liters rekkefirer som alene leverer 181 hestekrefter ut fra et maksimalt dreiemoment på 221 Nm. Denne jobber i samspill med en elektromotor som yter 143 hestekrefter, og den samlede effekten oppgis dermed å være 223 hestekrefter, som leveres til bakhjulene.

Dette er også forklaringen på hvorfor Lexus kaller bilen 300 når den har en 2,5-liters motor, de mener nemlig at den med sin samlede effekt har ytelser som mer ligner en treliter.Les test av lillebror CT

Som mange andre hybridbiler har IS 300h et veldig lavt oppgitt forbruk. Det skal være 0,43 l/mil, noe som resulterer i et CO2-utslipp på 99 g/km. Det er rett og slett imponerende, men vårt første møte med bilen viser at også her må vi nok ta høyde for et ganske mye høyere forbruk enn propagandaen tilsier. Likevel er det fortsatt på den lave siden. Dette gjelder for øvrig letteste utgave, og da med 16 tommers hjul som er oppgitt med 99 gram. De øvrige modellene krabber noen gram over 100.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer