Første biler i september

Ny kineser med 1000 km rekkevidde

Et nytt kinesisk elbil-merke er på vei til Norge. Deres nyeste bil vil få en rekkevidde på opptil tusen kilometer, og på en byttestasjon kan du få nytt, fulladet batteri på tre minutter.

TESLA-KONKURRENT: Med lang rekkevidde og mulighet for å byttet batteri i stedet for å lade, er Nio ET7 en av de mest spennende elbil-nyhetene i år. Foto Nio
TESLA-KONKURRENT: Med lang rekkevidde og mulighet for å byttet batteri i stedet for å lade, er Nio ET7 en av de mest spennende elbil-nyhetene i år. Foto Nio Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nio er i ferd med å bygge opp en egen organisasjon i Norge som det første markedet i Europa.

Den store SUV-en ES8 er den første bilen i Norge. Elbilen får et batteri på 100 kilowattimer (kwh) og en rekkevidde på 500 kilometer.

De første bilene skipes til de første norske kundene i september, omtrent samtidig som den første forhandleren åpner i Oslo.

FØRST EN SUV: Den første bilen som kommer til Norge er SUV-en ES8. De første, norske kundene får bilen allerede i september. Foto Nio
FØRST EN SUV: Den første bilen som kommer til Norge er SUV-en ES8. De første, norske kundene får bilen allerede i september. Foto Nio Vis mer

Rekkevidde på tusen kilometer

Enda mer spennende er kanskje Nio ET7 - en stor sedan på over fem meter som i første rekke blir en konkurrent til Tesla Model S.

Den er ikke klar for Norge før neste år.

Standard-utgavene får batterier på 70 og 100 kwh, men den skal også komme med et batteri på 150 kwh som gir rekkevidden på rundt tusen kilometer, ifølge tester i Kina.

Trolig blir rekkevidden litt kortere etter den strengere europeiske WLTP-testen.

ET7 kommer med to motorer, én foran og én bak, på til sammen 652 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 850 Nm, og 0–100 kilometer i timen skal ta 3,9 sekunder.

Intelligent og selvkjørende

Ifølge Nio-grunnlegger og sjef Wlliam Li har bilen utstyr som skal gjøre den nærmest selvkjørende.

LUKSUS: Nio ET7 er en stor luksus-sedan, som nærmest blir selvkjørende, ifølge Nio-sjefen. Hva prisen blir når den kommer til Norge neste år, vet vi ikke, men billig blir den neppe. Foto: Nio
LUKSUS: Nio ET7 er en stor luksus-sedan, som nærmest blir selvkjørende, ifølge Nio-sjefen. Hva prisen blir når den kommer til Norge neste år, vet vi ikke, men billig blir den neppe. Foto: Nio Vis mer

- Det består av totalt 33 ulike sensorer - en blanding av kameraer, lidar, radarer og ultrasoniske sensorer. Dette vil gjøre at bilen etter hvert vil kunne klare de fleste oppgaver selv, alt fra kjøring på motorveier til parkeringsplasser.

Bytter batteri i stedet for å lade

Nio vil bygge opp et eget nettverk av hurtigledere, men enda mer spennende er at Bio-eiere kan fått byttet batteri på bilene sine.

- I løpet av året skal det bygges fire stasjoner i Oslo-området hvor du kan kjøre innom å få byttet til et fulladet batteri på bare tre minutter, forteller Nios Norges-sjef Marius Hayler.

BYTTER BATTERI: På en stasjon som dette kan du kjøre inn og få byttet til et fulladet batteri i løpet av tre minutter. Oslo får fire slike i løpet av året. Foto: Nio
BYTTER BATTERI: På en stasjon som dette kan du kjøre inn og få byttet til et fulladet batteri i løpet av tre minutter. Oslo får fire slike i løpet av året. Foto: Nio Vis mer

- Neste år vil det bli bygget slike stasjoner også i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand - omtrent samtidig som det åpner Nio-forhandlere i disse byene.

På spørsmål om hvorfor Nio har valgt Norge som det første landet utenfor Kina, er grunnlegger og sjef William Li er klar:

- Norge er det mest elbil-vennlige landet i Europa. Det fikk jeg ikke minst et klart inntrykk av da jeg møtte Kong Harald i Kina i 2018.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer