Nio er i ferd med å bygge opp en egen organisasjon i Norge som det første markedet i Europa.
Den store SUV-en ES8 er den første bilen i Norge. Elbilen får et batteri på 100 kilowattimer (kwh) og en rekkevidde på 500 kilometer.
De første bilene skipes til de første norske kundene i september, omtrent samtidig som den første forhandleren åpner i Oslo.
Rekkevidde på tusen kilometer
Enda mer spennende er kanskje Nio ET7 - en stor sedan på over fem meter som i første rekke blir en konkurrent til Tesla Model S.
Den er ikke klar for Norge før neste år.
Standard-utgavene får batterier på 70 og 100 kwh, men den skal også komme med et batteri på 150 kwh som gir rekkevidden på rundt tusen kilometer, ifølge tester i Kina.
Trolig blir rekkevidden litt kortere etter den strengere europeiske WLTP-testen.
ET7 kommer med to motorer, én foran og én bak, på til sammen 652 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 850 Nm, og 0–100 kilometer i timen skal ta 3,9 sekunder.
Intelligent og selvkjørende
Ifølge Nio-grunnlegger og sjef Wlliam Li har bilen utstyr som skal gjøre den nærmest selvkjørende.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger