Helt ny Mercedes Benz CLA

Ny Mercedes byr på teknologi vi ikke ante at vi trengte ...

Det er nok ikke tilfeldig at andre generasjon Mercedes Benz CLA blir presentert på verdens største elektronikkmesse.

«SENSUELL RENHET»: Det er det designsjefen til Mercedes, Gorden Wagener, kaller designspråket den tyske produsenten her hengir seg til. Helt nye CLA etterfølger den kompakte sedanen med kupé-fasong som ble lansert med suksess i 2013. Den lanseres på elektronikkmessen CES med et vell av innovasjoner når det gjelder digitalisert brukergrensesnitt. Foto: Jamieson Pothecary
«SENSUELL RENHET»: Det er det designsjefen til Mercedes, Gorden Wagener, kaller designspråket den tyske produsenten her hengir seg til. Helt nye CLA etterfølger den kompakte sedanen med kupé-fasong som ble lansert med suksess i 2013. Den lanseres på elektronikkmessen CES med et vell av innovasjoner når det gjelder digitalisert brukergrensesnitt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er på eletronikkmessa CES 2019 i Las Vegas Mercedes har valgt å avduke andre generasjon av CLA.

Det er nesten seks år siden de forfulgte suksessen med sin såkalte firedørs kupé, CLS, i en mindre størrelsesklasse. Navnet ble CLA, og plattform delte den med datidens A-klasse.

Vi likte bilen godt da vi prøvekjørte den i mars 2013. Etterhvert kom den også i stasjonsvognutgave, også den med en slags kupé-fasong som designerne mente rettferdiggjorde å kalle den shooting brake.

Til sammen er disse CLA-versjonene blitt solgt i over 750.000 eksemplarer i verden, og en stor andel av kundene har kommet fra andre merker.

I fjor sommer viste Mercedes en sedan-versjon av den helt nye A-klassen, som vi da trodde skulle bli erstatteren til CLA. Men neida - nå har premium-produsenten fra Stuttgart vist den egentlige etterfølgeren til første CLA, som de ubeskjedent presenterer som et design-ikon.

To ulike sedaner basert på A-klasse

I forhold til sedanversjon én av A-klasse, som den utvilsomt ligner en hel del på, har sedanversjon to . altså nye CLA - en mer kupé-aktig linjeføring, som virker slankere og mer elegant.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer