Ny Mercedes CL: Hele historien

Nye avanserte tekniske løsninger skal gi sportslige kjøreegenskaper og høy grad av komfort i Mercedes CL. At den tyske prestisjebilen er alene om disse løsningene skal gi bilen store fortrinn i markedet.

Ny Mercedes CL: Hele historien
Publisert

Vi har tidligere fått små drypp med nyheter om den tyske prestisjebilen, men kan nå glede de av våre lesere som vil ”til bunns” i en Mercedes CL ettersom den tyske bilprodusenten nå har frigitt de fleste opplysningene om bilen.

Kort fortalt

De nye runde lysene og det buede taket understreker familielikheten til en typisk Mercedes Coupe, men har likevel en unik apell. Mercedes presenterer lekker design og nye teknologiske løsninger i luksusbilen, blant annet aktiv fjæring som skal sørge for supre kjøreegenskaper og eksemplarisk komfort.

En helt ny V12-motor med 20% lavere bensinforbruk enn utgående modell sørger for sportslige ytelser samtidig som strenge utslippskrav blir tilfredsstilt. Karosseriet er bygd i aluminium, magnesium, plast og stål.

Interiøret består av eksklusivt skinn og høykvalitets trepaneler. Trygghet for eieren er sikret gjennom ny tekniske sikkerhetsdetaljer samt 30 års garanti mot rust og driftsstans.

ABC – Den viktigste elektronikken

Den største nyvinningen i Mercedes CL som skal gjøre Mercedes CL til fullstendig ny kjøreopplevelse er Active Body Control (ABC). Dette er et aktivt fjæringsystem som ved hjelp av høytrykks hydraulikk og datakraft tilpasser seg underlaget og sørger for at bilen krenger minst mulig ved svingkjøring, akselerasjon og nedbremsing. Dette skal gjøre CL’en mer manøvrerbar, mer komfortabel og ikke minst sikrere. ABC inneholder også en nivåreguleringsfunksjon. Med en knapp i midtkonsollen kan man øke bakkeklaringen med henholdsvis 25 og 50mm over normalt nivå. Derimot forblir knappen urørt, senker CL’en seg 10mm mot bakken i hastigheter opp mot 140km/t. Den er nesten like komfortabel som S-klassen som har AIRmatic – luftfjæring som standard.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer