Den største nyheten er utvilsomt den nye CL'en. Den "gamle" Mercedes CL er en fantastisk bil på mange måter, men utseendet har etterhvert blitt håpløst 80-talls. Og når Mercedes skrider til verket for å lage en ny modell har de - etter vår mening - hatt en svært så heldig penneføring med den den nye Coupeen, og vi regner med at det er fler enn oss som ser frem til at denne bilen også skal komme som cabriolet.
Det viktigste tekniske fremskrittet på Mercedes CL er det såkalte ABC-systemet. Forkortelsen står for Active Body Control, og er enkelt forklart et system for aktiv fjæring. I motsetning til Citroëns mekaniske system der utslag på stabilisatorstaget styrer hydrauliske pumper på motstående hjul for å forhindre krenging, er selvfølgelig Mercedesen proppfull av sensorer og elektronikk.
En i hvert hjørne
En elektrisk drevet hydraulikkpumpe ved hvert hjul reagere på kommando fra en styringsenhet. Denne enheten samler inn informasjon om hastighet, rattutslag, akselerasjon/retardasjon, og krenging sideveis (under svinging) eller i lengderetningen (under akselerasjon og nedbremsing).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger