Kia e-Niro ble tatt imot med stor interesse, men importøren har ikke hatt en lett jobb. Mer enn 5.600 nordmenn satte seg på liste for å få kjøpe bilen da den ble lansert for et år siden, men Bertel O. Steen og Kia har ikke greid å levere.
e-Niro kunne blitt en supersuksess, men fødselen har vært heller trøblete:
Først ble det gjort en feil i testprosedyren, noe som første til at e-Niro mistet en rekkevidde på opptil tre mil.

- Disse Tesla-modellene får hengerfeste
Den kommuniserte rekkevidde etter WLTP-normen har tidligere vært opptil 485 kilometer for batteriet på 64 kWh hos e-Niro. Dette ble så justert ned til 455 kilometer.
Det må legges til at dette fortsatt er imponerende tall.
Lange ventelister
Men verst har det vært med leveranser til tålmodige kunder som har stått på ventelister.
På forsommeren måtte importøren sende ut varsel til kundene e-Niro og e-Soul om at leveringstiden blir lenger enn forventet. Ifølge Kia skyldes det at etterspørselen er stor i alle land i Europa, og langt større enn det fabrikken hadde forventet.
I år har bilimportøren levert ut 600 biler og venter å kunne levere ut ytterligere et sted mellom 150 og 250 e-Niro til norske kunder.
Samtidig: Det er ikke sikkert at situasjonen for e-Niro blir så veldig mye bedre i 2020, heller. I verste fall kan Kia-importøren oppleve å få like få biler som i år.
Leveranser
Kia skriver til sin kunder at flere e-Niro skal sendes fra fabrikken, og denne uken vil kunder med lavest kønummer som har ventet på hengerfeste, bli kontaktet med tilbud om å skrive kontrakt.
Det vil i praksis si kunder med kønummer opp til 300.

Ikke noe krok
Nå kommer det en ny nedtur for alle som har ventet:

Sjekk Kias nye, ladbare SUV!
- Etter en lang periode med testing, har vi nå dessverre fått beskjed om at Kia e-Niro ikke vil komme med hengerfeste, skriver Kia i en pressemelding til alle kundene som står på venteliste.
- Det er kjørt mange lovende tester, men på grunn av Kias høye kvalitetskrav vil de ikke godkjenne e-Niro for bruk med henger. Dette vil også gjelde Kia e-Soul. Vi vet at hengerfeste er et ønske for mange, og vi beklager at dette ikke kan innfris. Vil man bare ha feste for sykkelholder/ stativ er det mulig.
Mens den arge konkurrenten Tesla Model 3 kan leveres med noe av det utstyret Ola og Kari etterspør mest, kan altså ikke Kia e-Niro hekte en tilhenger bakpå.
Teslas løsning kan nå bestilles på nye biler, koster 8300 kroner og den kan dra henger opp til 910 kilo. Det er nok til å kunne kjøre en hagehenger til og fra dynga.
