Kia e-Niro ble tatt imot med stor interesse, men importøren har ikke hatt en lett jobb. Mer enn 5.600 nordmenn satte seg på liste for å få kjøpe bilen da den ble lansert for et år siden, men Bertel O. Steen og Kia har ikke greid å levere.
e-Niro kunne blitt en supersuksess, men fødselen har vært heller trøblete:
Først ble det gjort en feil i testprosedyren, noe som første til at e-Niro mistet en rekkevidde på opptil tre mil.
Den kommuniserte rekkevidde etter WLTP-normen har tidligere vært opptil 485 kilometer for batteriet på 64 kWh hos e-Niro. Dette ble så justert ned til 455 kilometer.
Det må legges til at dette fortsatt er imponerende tall.
Lange ventelister
Men verst har det vært med leveranser til tålmodige kunder som har stått på ventelister.
På forsommeren måtte importøren sende ut varsel til kundene e-Niro og e-Soul om at leveringstiden blir lenger enn forventet. Ifølge Kia skyldes det at etterspørselen er stor i alle land i Europa, og langt større enn det fabrikken hadde forventet.
I år har bilimportøren levert ut 600 biler og venter å kunne levere ut ytterligere et sted mellom 150 og 250 e-Niro til norske kunder.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger