Foreløpig finnes ingen prototype av bilen, bare et data-generert bilde. Ut ifra dette ser vi en elegant sedan, som ikke er veldig ulik en Tesla Model S.
Om dette virkelig blir et norsk elbil-eventyr er med andre ord alt for tidlig å si noe om. Det forrige selskapet som forsøkte seg var Think, som ble etablert i 1991 og gikk konkurs i 2011 etter å ha produsert et par tusen utgaver av den lille plast-bilen Think City.

Toyotas super-batteri klart neste år
Luksus miljøbil
«Vår visjon er å produsere og selge biler på en miljøvennlig og framtidsrettet måte. Dette er tidløse og moderne luksusbiler som karakteriseres av overlegne prestasjoner og høy sikkerhet», forteller Fresco Motors på sine hjemmesider.
Den første bilen, som firmaet nå har lekket noen få opplysninger om, har fått navnet Reverie.

Uten å si noe om rekkevidden til den elektriske bilen – bortsett fra at « den er her for å fjerne rekkeviddeangsten en gang for alle», oppgis at den skal gå 0-100 km/t på to sekunder og ha en topphastighet på 300 km/t.
Drivlinjen blir en induktiv elmotor, som er koplet til en firetrinns girkasse med «overdrive». For å oppnå slike prestasjoner er det en forutsetning at bilen har firehjulsdrift.

Varsler kraftig økning av bilprisene
Til sammenlikning gjør Teslas toppmodell S Ludicrous Performance 0-100 km/t på 2,6 sekunder, ifølge fabrikken.
Ekstra batteri
Når det gjelder ladetiden, sier ikke Fresco Motors noe om den heller. Men til tross for at en bil med slike prestasjoner må ha en svært stor batteripakke, skal den kunne fullades i løpet av noen timer.
Det kanskje mest spennende med Reverie er at den etter planen skal få trådløs lading fra en plate under bilen, slik at du slipper å gå ut og plugge inn ladekabelen selv. I tillegg planlegges det å utstyre bilen med et portabelt batteri.

- Det er vanlig at bilister som kjører bensin- eller dieselbil har med seg en ekstra kanne med bensin eller diesel når de er på langtur. Hvorfor skal ikke elbileiere kunne ha det samme i form at en portabelt batteri, spør gründer og daglig leder i Fresco Motors Espen Kvalvik på firmaet hjemmeside.
Kan reserveres nå
Det koster deg ingen ting å reservere bilen og det gir heller ingen plikt til å kjøpe når bilen er klar. De som står på listen vil få tilgang til å prøvekjøre bilen under eksklusive tilstelninger i Trondheim, lover firmaet.
Vi har forsøkt å få tak i daglig leder Espen Kvalvik flere ganger for å få svar på hvilke tanker selskapet har om produksjonssted, når en prototype vil kunne står ferdig eller hva bilen vil kunne komme til å koste.
For vi lurer jo på hvordan Fresco Motors planlegger å skaffe til veie de mangfoldige milliardene som skal til for å få et slikt foretak opp og gå med produksjon, logistikk og salg.
Ifølge selskapets profil på The Hub, er det per i dag ni ansatte. Proff.no har selskapet listet som enkeltmannsforetak.
Kvalvik har ikke svart på våre henvendelser. Vi følger opp saken med disse opplysningene så raskt som mulig.
Reverie er for øvrig et fransk ord (rêverie), som kan oversettes nærmest til "dagdrøm(mer)/drømmeri".
Tekniske data Fresco Motors Reverie
Lengde: | 4,81 m |
Bredde: | 2,22 m |
Høyde: | 1,40 m |
Akselavstand: | 2,74 m |
Motor: | Elektrisk AC induksjon |
Batteri: | Lithium-ion |
Toppfart: | 300 km/t |
Akselerasjon 0-100 km/t: | 2 sek. |
CO2-utslipp: | 0 g/km |
Foreløpige data oppgitt av Fresco Motors |
