I mars solgte Peugeot 302 eksemplarer av sin mest populære modell, 307, her i landet - en femte plass på modellstatistikken. Det plasserte den foran rivaler som Opel Astra og Ford Focus, og dette er en svært sjelden prestasjon for et fransk bilmerke i Norge.
Utnytte dieseltrenden
307 ble lansert i 2001 og begynner å dra på årene. Ikke desto mindre har dens funksjonalitet og design bidratt til å hindre den i å falle på salgsstatistikken. Før det skjer, har Peugeot bestemt seg for å introdusere en mer prisgunstig innstegsmodell i dieselsegmentet. Derfor erstatter fra og med mai en 1,6 liters HDi 90 hestekrefters motor den utgående 2,0 liters utgaven med tilsvarende ytelse. Dreiemomentet på nykommeren er 215 newtonmeter ved 1.750 omdreininger i minuttet.
Meget konkurransedyktig
Prisen er fra gunstige 221.900 kroner for kombivarianten og 251.900 kroner for stasjonsvognutgaven. For dette får man fortsatt akseptable prestasjoner: Topphastigheten er 179 km/t for kombien, 174 km/t for stasjonsvognen. Akselerasjonstidene fra 0 til 100 er henholdsvis 12,5 og 13,3 sekunder. Normalforbruket ved blandet kjøring er 0,49 liter per mil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger