Ny racer fra Koenigsegg

Det er ikke mer enn to år siden Koenigsegg introduserte sin andre modell, CCR. Nå, bare to år etter, introduseres nok en modell - CCX. Hvordan klarer den svenske mikro-bilfabrikken å introdusere nye modeller så ofte?

Publisert
Sist oppdatert

Svenske Koenigsegg startet sin virksomhet i 1994. To år etter, i 1996, var den første prototypen klar. Og endelig, i 2002, kunne Christian von Koenigsegg og hans medarbeidere stolt vise frem sin første produksjonsmodell; CC8S.

CC8S: 655 hestekrefter

Ifølge Koenigsegg var CC en forkortelse for Competition Coupé, og kraftkilden under motorlokket levde virkelig opp til denne ambisiøse betegnelsen. Riktignok var ikke slagvolumet - 4,7 liter - oppsiktsvekkende stort. Ytelsene derimot, var egnet til å vekke oppmerksomhet. Takket være en kraftig kompressor hentet Koenigsegg ut hele 655 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og voldsomme 750 newtonmeter ved 5.000. Med slike tall sto det klart for alle at Koenigsegg hadde ambisjoner om å utfordre verdens råeste sportsbiler.

3,5 sekunder, 390 km/t

Den midtmotoriserte bilen hadde ikke bare et heftig hjerte. I tillegg var CC8S en uvanlig aerodynamisk og lett bil. Takket være den lave luftmotstanden og en egenvekt på bare 1.175 kilo hevdet Koenigsegg at bilen skulle makte en toppfart på utrolige 390 kilometer i timen. CC8S skulle i tillegg evne å gjøre unna 0 til 100 og en engelsk kvartmil (402 meter) på henholdsvis 3,5 og 10,0 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer