Ifølge en ny rapport fra det britiske forbrukernettstedet Which?, slipper nye bilmodeller ut i gjennomsnitt sju prosent mer CO2 enn de utgående modeller.
Dette er ikke som et resultat av overgangen fra NEDC til WLTP-målinger, men basert på egne sammenligningsmålinger.
292 biler
Which? har målt forbruk og utslipp på hele 292 biler siden 2017. Testene er gjennomført på eksakt samme måte i laboratorium, men testene er hardere og ifølge dem selv, mer realistiske enn både den utgående NEDC og den nye WLTP. Blant annet har man tatt med motorveikjøring.
De har sammenlignet helt nye biler som oppfyller Euro 6d og Euro 6d-Temp med det tidligere modellene som oppfylte Euro 6b og Euro 6c.
Den helt klare trenden er at alle biltyper og drivlinjer har fått et høyere utslipp av CO2.
Blant små bensinbiler er CO2-utslippene i gjennomsnitt 11 prosent høyere enn forrige generasjon. For mellomstore dieselbiler var økningen 6 prosent og mellomstore bensin SUV-er er økningen 20 prosent. Aller størst var økningen blant ladbare hybrider med bensinmotor. Her var økningen nesten 32 prosent.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger