Setter man den utgående Renault Laguna ved siden av den nye skal man lete med lupe for å finne endringene. Men de er der.Bilens front er "kraftigst" modifisert. Her finner man ny støtfanger, ett nytt luftinntak, samt nye frontlykter. Bak har det også skjedd endringer, men de er vanskeligere å spore bak enn foran. Baklyktene har fått nye farger og støtfangeren er endret. Nytt er også 15- tommers hjul.
Sikrere, på papiret
Selv om eksteriøret ikke er vesentlig endret, har det skjedd mye under karosseriplatene. Bilen har blitt stivet opp for bedre å motstå kreftene ved en påkjørsel fra siden. Dørene er også endret, de er blant annet fylt med skum for å forhindre spisse gjenstander i å trenge inn i kupeen ved en ulykke.
Mest interessant er PRS (Programmed Restraint System - Programmert forebyggende System) som skal redusere faren for skader med 60 prosent sammenliknet med andre systemer. PRS fungerer ved at bilen hele tiden har oversikt egen hastighet og en rekke andre faktorer, og justerer kontinuerlig hvor mye beltet skal strammes og hvordan kollisjonsputen skal blåses opp, dersom ulykken skulle inntre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger