Nye Citroën C4 kommer som elbil i 2020. Det skriver britiske Auto Express.
Bilmagasinet siterer franskmennenes vise-sjefingeniør Gilles Le Borgne på at bilen kan få et batteri på oppimot 60 kWt, noe som vil kunne gi en rekkevidde på 350 kilometer på én lading. Og da snakker vi om 350 WLTP-kilometer, som er den nye og strengere rekkevidde-normen.
Tallet forekommer oss for øvrig overraskende lavt tatt i betraktning at Hyundai Kona, som også er utstyrt med et 60 kWt-batteri, skilter med 482 kilometer rekkevidde.

Denne elbilen står til mer enn forventningene
- Gode nyheter
Den norske Citroën-importøren er imidlertid ikke kjent med informasjonen ennå. PR- og informasjonssjef for PSA-merkene Peugeot, Citroën og DS, Stian Gihle, i Bertel O. Steen er likevel ikke veldig overrasket.
- I 2023 skal 80 prosent av alle PSAs modeller ha en elektrifisert modell - helelektrisk eller plugin-hybrid. I 2025 skal alle ha en elektrifisert versjon. Da må det begynne å komme noe på Citroën allerede i 2020. Men hva det er, er jeg ikke informert om, så lenge i forveien, sier Gihle til Dinside.
- Det er gode nyheter for oss, om dette er tilfelle, legger han entusiastisk til.
Gode nyheter er det. Trolig vil Citroën C4 bygges på samme plattform som konsernsøster DS 3 Crossback E-Tense, elbilen som nylig ble utropt til å kunne bli «den nye norske folke-elbilen».
På få timer var det mer enn 1.000 personer som hadde satt seg på liste, for å kjøpe DS 3, etter at importøren åpnet for muligheten.

Nytt bilmerke etablerer seg i Norge
VW-konkurrent?
Allerede på bilmessa i Paris, for et par uker siden, bekreftet administrerende direktør Linda Jackson for Citroën i PSA-gruppen at C4 er på toppen av produsentens agenda.
- Vi har gått ut med når den nye kombien skal komme, men med tanke på C-segmentets styrke og viktighet, blir bilen en prioritet for oss, uttalte hun den gang.
Ingeniør Le Borgne la til at neste C4 vil bytte plattform, fra EMP2 til PSA-gruppas CMP-plattform - og at det vil komme en helelektrisk C4 på en e-CMP-variant av plattformen.

Vil sette ned fartsgrensen fra 80 til 70
Denne plattformen har PSA tidligere flagget med mulighet til å støtte batteripakker opptil 50 kWt i små elbiler, men ifølge Le Borgne vil en noe lengre C4 electric ha større plass batteriet - fortsatt på e-CMP.
Dermed vil Citroën C4 electric kunne bli en stor konkurrent til Volkswagens spennende satsing, nemlig VW I.D. Neo. Sistnevnte får i motsetning til Citroën C4 valgfri batteripakke - small, medium eller large.
Blir rimelig?
Ettersom vi - og ikke minst importøren - fortsatt vet meget lite om Citroëns nye elbil, blir det vanskelig å spå pris. Likevel tror vi den kan bli veldig hyggelig.
Vi kan nemlig anta at den blir billigere enn tilsvarende bil hos Citroëns nye luksusmerke, DS. Og vi har tidligere tippet at DS 3 Crossback E-Tense vil koste om lag 275.000 kroner …
