Ny Rover: Twenty-Five med stor stil

Rover 200-serien var for vår del en av favorittene i småbilklassen hva design angikk. Med designelementer fra Rover 75 har Rover 25 blitt adskillig mer voksen enn sin forgjenger, men noen rampete trekk har den definitivt beholdt.

Publisert

Akkurat det vil ikke minst bli tydelig med de nye motorene og tekniske løsningene som Rover etter hvert introduserer i sin minste bil.

Rover 25 (ikke Rover tjuefem”,nei – uttalen er ”Råvve’ Twenti-faijv”, please!) kommer til Norge i Februar neste år, og importøren BMW Norge ligger fortsatt i prisforhandlinger, og verken kan eller vil si noe som helst om prisene på bilen enda. Det eneste som foreløpig er klart, er at de har solgt unna alle Rover 200 allerede nå.

Prisspekulasjonene våre får du nederst i denne artikkelen.

Nye motorer og teknikk

Den mest aktuelle motoren for Rover 25 i Norge er 1,4-literen med 16 ventiler, som ikke er endret i forhold til den gamle modellen, og dermed fortsatt yter 103 hk. 1,4-literen blir også laget i en nedtrimmet versjon på 84 hk, som erstatter den gamle 1,4-literen med 8 ventiler – som ikke har vært tilgjengelig i Norge tidligere.

Turbodieselen som heller ikke har vært tilgjengelig i Norge tidligere, har også blitt oppgradert, og yter nå 110 hk/ 240 Nm. Dette er den samme 2.0-literen du blant annet finner i Rover Freelander 2.0 D. I tillegg kommer Rover med en 1,1-liters motor, en 1,6-liter/111 hk og en 1,8-liter/120 hk motor. Ingen av disse motorene er aktuelle for det norske marked foreløpig, i følge Gry Irene Anfinsen hos BMW Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer