GT86 og BRZ helt ny fra grunnen av

Ny sportsbil fra Toyota og Subaru bekreftet

Satser fortsatt på sportslige biler.

KOMMER I HELT NY UTGAVE: Toyota har ikke vært redd for å kline til med styling på dagens modell av GT86. Foto: Rune M. Nesheim
KOMMER I HELT NY UTGAVE: Toyota har ikke vært redd for å kline til med styling på dagens modell av GT86. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Toyota og Subaru har signert avtaler for bygging av elektriske biler sammen. Men de har også signert avtale om å fortsette suksessen med sportsbil for folket.

Da Toyota og Subaru lanserte GT86 og BRZ, ble det oppstandelse blant motorjournalistene. Den var ikke veldig sprek, men utseendet var bra, den var ungdommelig inni, den var enkel og ærlig med manuell girkasse og bakhjulstrekk og ikke minst hadde den morsomme kjøreegenskaper.

Vi har testet den både i Norge og på svingete fjellveier i Spania, og selv om den bare har en selvaspirerende toliters boxer-motor på to liter og 200 hester, er det mulig å kjøre svært så effektivt med folkesportsbilen.

Vår verdensstjerne Fredric Aasbø har også vært med på å gjøre modellen kjent. Han har riktignok aldri kjørt denne modellen i det amerikanske mesterskapet han har vært verdensmester i, men både i Norge og Asia er det GT86 han ratter.

Han blir nok også glad for nyheten om at de to bilprodusentene nå har bestemt seg for å lage en splitter ny versjon helt fra bunnen av.

Og strengt tatt er det på tide. Den forrige modellen ble lansert for åtte år siden og da er det snart på tide med en ny modell, etter såpass lang tid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer