Den nye steintypen heter jaspis, og er sterkere enn både betong og andre typer stein som ligger i asfalt på veiene i dag.
Halvert slitasje
Jaspis-asfalten har i sommer blitt prøvekjørt ved Støren og Orkdal i Sør-Trøndelag, hvor 15 000 kjøretøy passerer hver dag. Selv om dette ikke er veldig trafikkerte områder, melder vegvesenet om at slitasjen er betydelig mindre enn det som er vanlig for asfalt i dag.- Slitasjeverdiene er redusert med ned mot det halve, sier Jan Sundstrøm ved laboratoriet hos Statens vegvesens avdeling i Sør-Trøndelag.Dette betyr at asfalten får omtrent fordoblet levetid til 10-15 år, noe som igjen vil bety mindre vedlikeholdskostnader for vegvesenet.
Usikkert rundt støvpartiklene
Ett usikkerhetsmoment hersker imidlertid ennå rundt jaspis-asfalten, og det handler om støvpartiklene. Målinger gjort i laboratorium viser at støvmengden som blir slitt av denne nye asfalt-typen er halvert. Men det er ennå ikke klart hva disse støvpartiklene består i. - Det er mye kvarts i jaspissteinen, og det er usikkert hvor farlig det støvet som blir slitt av er, sier Sundstrøm.SINTEF i Trondheim gjør for tiden undersøkelser på asfaltstøvet. Statens vegvesen melder om at partiklene er av mindre størrelse enn det som slites av andre steintyper.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger