Ny stor Fiat Croma

Fiat presenterer sin nye Croma på bilutstillingen i Genève som åpner den 3. mars.

Publisert
Sist oppdatert

Kjennere av Fiat-merket vil huske den forrige Croma-modellen, lansert i 1985, som ble utviklet i samarbeid mellom Saab og Fiat-gruppen. Den delte plattform med Saab 9000, Lancia Thema og Alfa Romeo 164. Produksjonen ble stoppet i 1994 etter at 450 000 eksemplarer var blitt solgt.

Etter et ti år langt vakuum i det øvre mellomklassesjiktet vekkes i dag Croma-navnet til live igjen, om enn i en ganske annen sammenheng. Den nye modellen i mellomklassen skal presenteres i Genève i mars, og vil bli solgt i Italia fra og med juni.

Design er ved Giorgetto Giugiaro, og produksjonen finner sted ved Fiat Autos anlegg i Cassino. Plattformen er GMs velkjente Epsilon-plattform som Croma deler med bl.a. Opel Signum og dermed også med Vectra stasjonsvogn.

Ekstra høy

Dimensjonene tyder på at vi har med en svært rommelig bil å gjøre. Filosofien bak konseptet kan spores helt tilbake til Giugiaros ”Megagamma”-konsept fra 1978. Selv om lengde (4,75 meter), og bredde (1,77 meter), plasserer Croma midt i den svært konkurranseutsatte mellomklassen sammen med blant annet Toyota Avensis, Nissan Primera, Ford Mondeo og VW Passat, har den en høyde på hele 1,60 meter hvilket plasserer den nærmere eksempelvis en Mitsubishi Grandis (1,66) enn en Mondeo Stasjonsvogn (1,48). Akselavstanden er derimot med 2,70 meter 5 cm kortere enn Mondeo. Likevel skulle bilen med den ekstra høyden tilby tumleplass så det rekker for en familie med tre barn.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.