Peugeot utnytter 308-plattformen til fulle. Etter kombikupéen 308 og SW-versjonen, prøvekjørte vi nylig den SUV-lignende 3008 basert på samme plattform, og nå annonserer Peugeot sin første fullverdige fleksibil. Vi kunne vise bilder av den på vintertest i januar, riktignok tungt kamuflert.
Dobbeltnull
Men nå er den altså offisiell. Den får navnet 5008 i henhold til merkets logikk som ble introdusert med 1007 i 2005. Systemet innebærer at to nuller i stedet for én i midten av modellbetegnelsen indikerer at vi har med en modell som ligger utenfor de tradisjonelle markedssegmentene å gjøre.
Fleksibil
5008 plasserer seg i et segment som i sin tid ble skapt av Renault med modellen Scénic og som salgsmessig ledes an her i landet av Volkswagen med modellen Touran. Den vil også måtte bryne seg på konkurrenter som Ford S-Max (som riktignok er en del større enn de andre), Mazda 5, Citroën C4 Picasso/Grand Picasso og Opel Zafira. Fleksibilene plasserer seg størrelsesmessig mellom flerbruksbilene (som Ford Galaxy og Peugeot 807), og minifleksibilene (som Opel Meriva og Citroën C3 Picasso). Felles for disse bilene er at de, hovedsaklig ved å være bygget i høyden, er geniale familiebiler og de rene plassvidundere i forhold til kompaktklasse-bilene de som oftest er basert på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger