Farlig støy

Ny støyradar gir bøter

Sender bøter automatisk i posten til eieren.

NY RADAR: I Frankrike har myndighetene tatt i bruk denne støy-radaren for å gi bøter til eiere av biler og motorsykler som støyer for mye. Støy er et helseproblem på linje med passiv røyking, mener myndighetene. Foto: Amazon product advertising
NY RADAR: I Frankrike har myndighetene tatt i bruk denne støy-radaren for å gi bøter til eiere av biler og motorsykler som støyer for mye. Støy er et helseproblem på linje med passiv røyking, mener myndighetene. Foto: Amazon product advertising Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For to år siden satt franske myndigheter opp en støyradar på en lyktestolpe i byen Villeneuve-le-Roi utenfor Paris. Støy fra motorsykler og biler var blitt et helseproblem for innbyggerne. Litt senere ble det montert to i sentrale deler av Paris. Formålet var å se hvordan denne teknikken fungerte for å fange opp biler og spesielt motorsykler som støyer mer enn det som er lovlig.

Teknologien ser ut til å ha fungert bra, for etter to år med testing har myndighetene bestemt seg for å sette opp slike støy-radaren flere steder i Frankrike. Blant annet får Nice, Lyon og Bron slike installert.

Slik virker det

Etter noen flere tester og juridiske utredninger, ønsker myndighetene at de som kjører biler, motorsykler eller andre kjøretøyer som bråker for mye, automatisk skal få en bot i posten.

Radaren har fire mikrofoner som måler desibel-nivået hvert tiendels sekund og identifiserer kjøretøyet som lyden kommer fra. Den viser et bilde av en akustisk bølge med forskjellige farger bak kjøretøyet som er i bevegelse. Støy-radaren koples direkte til politiets kamera-systemer.

OMBYGDE: I Norge har myndighetene ingen konkrete planer om slike radarer, men motorsykler som er ombygde og støyer mye må inn til ny kontroll med ny støy-test. I alvorlige tilfeller kan kjøreforbud bli nedlagt. Foto: MathieuGallion, Pixabay.
OMBYGDE: I Norge har myndighetene ingen konkrete planer om slike radarer, men motorsykler som er ombygde og støyer mye må inn til ny kontroll med ny støy-test. I alvorlige tilfeller kan kjøreforbud bli nedlagt. Foto: MathieuGallion, Pixabay. Vis mer

Målet er altså at den skal kunne sende boten direkte til eieren av bilen eller motorsykkelen.

Hater ikke Harley

Det blir omtrent på den samme måten som fotoboksene i Norge fungerer, bortsett fra at vi her hjemme må identifisere føreren før bøtelegging kan skje.

- Vi har ikke noe i mot Ferrari og Harley Davidson, men eierne har av og til en tendens til å demonstrere ytelsene til kjøretøyene sine. Det er til stor sjenanse for de som bor i området. Med dette utstyret er det ingen diskusjon om hvor støyen kommer fra, sier Villeneuve-le-Roi-ordfører Didier Gonzales til Reuters.

Han mener støy er et stort helseproblem i dagens samfunn og at det skader mennesker på samme måte som passiv røyking.

Ingen planer i Norge

Også i Norge er støy fra motorsykler uten lyddempere og biler med ombygde eksosanlegg et problem i en del tettsteder. Foreløpig er en støy-rader ikke på listen over tiltak fra myndighetene:

SLIK VIRKER DEN: Fire mikrofoner måler støynivået og er i stand til å identifisere kjøretøyet. Systemet er koplet opp mot politiets fotoboks-system og en bot blir automatisk sendt til eieren. Foto: Amazon product advertising
SLIK VIRKER DEN: Fire mikrofoner måler støynivået og er i stand til å identifisere kjøretøyet. Systemet er koplet opp mot politiets fotoboks-system og en bot blir automatisk sendt til eieren. Foto: Amazon product advertising Vis mer

- Statens vegvesen kjenner til at støyradar finnes, men har i dag ingen konkrete planer om å innføre dette langs riksvegene i Norge, sier overingeniør Kjersti Espeland i Statens vegvesen til Dinside.

Hun forteller at trafikkreglene sier at det ikke må foregå unødvendig eller forstyrrende kjøring i eller ved bebyggelse, inkludert bruk av motorvogn som volder unødig støy, men at det er politiet som er rette instans for å håndheve brudd på bestemmelsene om ro og orden.

Politiet skal håndheve

- Når Statens vegvesen gjennomfører utekontroll, er støy en av flere ting vi sjekker. I hovedsak baseres det på en vurdering av støybildet fra kjøretøyet i bruk. Kontrollen omfatter også om eksosanlegget har riktig merking i henhold til godkjenning. Vi ser også etter om det er montert et uoriginalt eksosanlegg uten støydemping eller med minimal støydemping.

Dersom kjøretøyet anses å støye mer enn forskriftene tilsier eller eksosanlegget er bygd om i forhold til original stand på motorsykkelen, vil vi kreve etterkontroll. I praksis krever dette at det utføres ny støytest eller at kjøretøyet bygges tilbake til godkjent stand før mangelen slettes, forklarer Espeland.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer