En ny stor studie fra Eindhoven University of Technology i Nederland sammenlikner utslippene av klimagasser fra elbiler med utslippene fra bensin og dieselbiler i hele livsløpet fra produksjon til vraking.
Studien slår hull på myten om at dersom du legger til produksjon av batteriene og strømmen som elbilen bruker, har den høyere CO2-utslipp enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor. En tysk studie som fikk stor oppmerksomhet i medier her hjemme i fjor, konkluderte blant annet med dette.
Svært høye CO2-utslipp fra batteri-produksjonen og bruk av kull for produksjon av strømmen som elbilene bruker, skulle være forklaringen.
Sammenliknet seks biler
Den nye nederlandske studien gjør en direkte sammenlikning av CO2-utslippet fra tre elbiler og tre fossilbiler i samme klasse fra vugge til grav.
I løpet av sin levetid slipper en Mercedes C220 med dieselmotor ut 260 gram CO2 per kilometer, mens en Tesla Model 3 slipper ut 91 gram. En Toyota Prius slipper ut 168 gram, mens en VW e-Golf slipper ut 78 gram. Da er produksjonen av selve bilen, batteriene og strømmen, samt utslippene under kjøring tatt med.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger