En ny stor studie fra Eindhoven University of Technology i Nederland sammenlikner utslippene av klimagasser fra elbiler med utslippene fra bensin og dieselbiler i hele livsløpet fra produksjon til vraking.
Studien slår hull på myten om at dersom du legger til produksjon av batteriene og strømmen som elbilen bruker, har den høyere CO2-utslipp enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor. En tysk studie som fikk stor oppmerksomhet i medier her hjemme i fjor, konkluderte blant annet med dette.

Foreslår skrekk-advarsel på bensinpumpene
Svært høye CO2-utslipp fra batteri-produksjonen og bruk av kull for produksjon av strømmen som elbilene bruker, skulle være forklaringen.
Sammenliknet seks biler
Den nye nederlandske studien gjør en direkte sammenlikning av CO2-utslippet fra tre elbiler og tre fossilbiler i samme klasse fra vugge til grav.

I løpet av sin levetid slipper en Mercedes C220 med dieselmotor ut 260 gram CO2 per kilometer, mens en Tesla Model 3 slipper ut 91 gram. En Toyota Prius slipper ut 168 gram, mens en VW e-Golf slipper ut 78 gram. Da er produksjonen av selve bilen, batteriene og strømmen, samt utslippene under kjøring tatt med.

VW-kunder får 9,1 milliarder
Universitetet i Eindhoven har også sett på elektriske Porsche Taycan, som har fått Porsche-salget i Norge til å gå gjennom taket, og sammenliknet den med Bugatti Veyron. CO2-utslippet til Porsche er beregnet til 140 gram, mens Bugatti har hele 778 gram.
Slipper ut halvparten
I praksis betyr det at en VW e-Golf har «spart inn» CO2-utslippene fra batteriproduksjonen allerede etter å ha kjørt 28.000 kilometer. Tesla Model 3 har gjort det samme etter 30.000 kjørte kilometer.

Konklusjonen i rapporten er at CO2-utslipp fra elbiler som er i salg i dag, er fra 54 til 82 prosent lavere sammenliknet med fossilbiler over hele bilens levetid.
Auke Hoekstra er forsker ved universitetet i Eindhoven og forklarer hvorfor denne nye studien skiller seg mye fra studier som ikke finner CO2-fordeler med elektriske biler:

Elbiler brenner sjeldnere
- Tidligere studier har lagt til grunn at produksjonen av batteriene til elbiler står for et CO2-utslipp på 175 gram. Dette er utdaterte tall. Det riktige tallet er i dag rundt 75 gram, ifølge Hoekstra.
Grønnere strømproduksjon
- Levetiden på batteriet var i den tyske rapporten fra 2019 satt til 150 000 kilometer, mens nye studier regner med en levetid på 250 000 kilometer.

- I tillegg til dette er energimiksen som strømmen til elektriske biler produseres med, blitt betydelig grønnere de siste årene. CO2-utslippene fra energisektoren i Europa har gått ned med 32 prosent fra 2012 og med 12 prosent bare i 2019, viser tall fra European Environmental Agency. De neste ti årene vil denne utviklingen fortsette, sier forskeren.

Nå kommer elbil-nyhetene: - Gled deg
Konklusjonen i rapporten er klar: Allerede i dag belaster en elbil klimaet med under halvparten så mye CO2 som en bensin- eller dieselbil. I Norge, der elbilene for en stor del kan kjøres på strøm produsert fra fornybar vannkraft, er forskjellen allerede betydelig større. I årene framover kommer forskjellen til å bli større også i resten av Europa.
CO2-ekvivalenter, hele livsløpet, gram per kilometer
Toyota Prius 1,8 | VW e-Golf | |
Produksjon av bilen | 28 | 24 |
Produksjon av batteriet | 0 | 11(36 kWt batteri) |
Kjøring | 140 | 43 |
Totalt gram per km | 169 | 78 (54 % mindre) |
Mercedes C 220 d | Tesla Model 3 | |
Produksjon av bilen | 32 | 28 |
Produksjon av batteriet | 0 | 23 (75 kWt batteri) |
Kjøring | 228 | 40 |
Totalt gram per km | 260 | 91 (65 % mindre) |
Bugatti Veyron | Porsche Taycan S | |
Produksjon av bilen | 40 | 36 |
Produksjon av batteriet | 0 | 28 (93 kWt batteri) |
Kjøring | 738 | 76 |
Totalt gram per km | 778 | 140 (82 % mindre) |
Kilde: "Comparing the lifetime green house gas emission of electric cars with the emission og cars using gasoline or diesel". Eindhoven University of Technology