Diesel er ikke død! I hvert fall hvis vi skal tro Mercedes-Benz. Både Daimler og Volkswagen-konsernet fortsetter å kjempe for fremtiden, på mellomlang sikt, for dette drivstoffet - som utvilsomt skal være mer klimavennlig enn bensin på grunn av lavere CO2-utslipp.
Ifølge Daimler gjør den nyeste dieselteknologien all negativ innstilling til dette drivstoffet i nye biler fra produsenten irrelevant. Dette gjelder i enda større grad for den nye kombinasjonen mellom elmotor og nyeste generasjon dieselmotor i de nye EQ-hybridene.

Vi prøvekjørte flere av de ladbare hybridene i de nye EQ-seriene ganske nylig og kunne konstatere at det er gjort betydelige fremskritt når det gjelder elektrifiseringen.

Bilavgiftene: - Null nå, men du får smellen neste år
Den nye E-Klasse som ladbar hybrid - «EQ power» - med over 50 kilometer oppgitt elektrisk rekkevidde, er nå klar for bestilling. E-Klasse sedan blir tilgjengelig som EQ power med både bensin- og dieselmotor, i tillegg til en stasjonsvogn i kombinasjon med diesel.
Alle modellene får som nevnt doblet batterikapasitet og ladehastighet, inntil 320 hestekrefter og et dreiemoment på hele 700 Newtonmeter.
Bilene kommer til Norge i januar og prisene starter på 550.000 kroner.
Dette må anses som attraktivt for E-klasse på et så høyt motoriseringsnivå.
Importøren er da heller ikke snau med superlativene og fremhever kombinasjonen av plass, mulighet for utslippsfri kjøring i byen og relativt lavt forbruk på langkjøring.

Under prøvekjøringene våre konstaterte vi jo også en høy grad av komfort, overflod av krefter - men det er et aber at bagasjeromplassen er merkbart redusert i forhold til bilene med bare forbrenningsmotor.
Gode ytelser og lavt forbruk

Testet: Audi Q7 i ladbar utgave
Den nye elmotoren er integrert i drivlinjen og leverer 122 hester og 440 newtonmeter fra start. Sammen med forbrenningsmotorene gir det E 300 e og E 300 de-modellene en systemeffekt på over 300 hk og 700 Nm.
Det gjør at akselerasjonen fra 0-100 km/t oppnås på under seks sekunder og er tett på sportsbilytelser. Samtidig er oppgitt forbruk 0,16- 0,21 liter per mil, som kun kan oppnås med hyppig lading og en overvekt av kjøring på korte avstander, som pendling.
Doblet batterikapasitet og ladehastighet
I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5. Det positive er at det er oppnådd uten å ta opp mer plass. Dette er takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyede energitetthet.
Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er dessuten ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra et vanlig strømuttak.

Et av de smarteste Mercedes-kjøpene du kan gjøre
Hjelper føreren til å kjøre økonomisk
Fem kjøreprogram og fire driftsmoduser er tilgjengelig, slik at forbruk og ytelser kan tilpasses behov og ønsker. Styringssystemet oppnår sin høyeste effektivitet i økonomi- og komfortprogrammet, da det får tilgang til data fra alle førerassisteringssystemene.
Det dreier seg for eksempel om radarsensorer, kamera og navigasjonssystem. Dette systemet tar hensyn til topografi (terrengets beskaffenhet), valgt kjørerute, og trafikksituasjon for å beregne når det er mest hensiktsmessig for føreren å gå av gassen og bruke momentet for lading.

ECO assist og «haptisk» gasspedal
ECO Assist gir tips til økonomisk kjøring i displayet foran føreren og bruker et merkbart motstandspunkt på gasspedalen. Hensikten med det er at føreren intuitivt venner seg til å kjenne hvor mye akselerasjon som trengs for å minimere bruk av forbrenningsmotoren.
Kunder som følger disse rådene og regelmessig benytter seg av seilefunksjonen, regenerering og lading vil ifølge Mercedes-Benz kunne oppnå svært lave forbrukstall.
For vår del ser vi frem til å etterprøve dette ved kommende test her hjemme - både i bensin- og dieselversjon.
Pris og tekniske data
Mercedes-Benz | E 300 e sedan | E 300 de sedan (Stv.) | E 350 e (utgående) |
Motor | R4 Bensin | R4 Diesel | R4 Bensin |
Volum (cc) | 1991 | 1950 | 1991 |
Ytelse forbrenningsmotor (hk ved o/min) | 211 ved 5500 | 194 ved 3800 | 211 ved 5500 |
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm ved o/min) | 350 ved 1200-4000 | 400 ved 1600-2800 | 350 ved 1200-4000 |
Ytelse elmotor (kW) | 90 | 90 | 65 |
Systemeffekt (hk) | 320 | 306 | 286 |
Systemmoment (Nm) | 700 | 700 | 550 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 5,7 | 5,9 | 6,2 |
Toppfart (km/t) | 250 | 250 | 250 |
Toppfart (elektrisk) (km/t) | 130 | 130 | 130 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,2 | 0,16 | 0,21 |
Blandet CO2-utslipp(g/km) | 45 | 44-41 | 49 |
Elektrisk rekkevidde NEDC 2.0 (km) | 57 | 54 (52) | 33 |
Batterikapasitet (kWt) | 13,5 | 13,5 | 6,4 |
Pris eks. lev. (kr) | 550.000 | 580.000 (605.000) | N/A |
