Bird elsparkesykkel:

Ny teknologi skal stoppe elsparkesykkelen

Elkjøretøyselskapet Bird debuterer med teknologi som skal hindre deg å kjøre på fortauet.

BIRD: Bird sin nye funksjon gjenkjenner at du kjører på fortauet, og vil sakke ned farten når elsparkesyklisten nærmer seg en fortauskant. Video: Bird Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det finnes flere regler for elsparkesykler, og en av dem er at man ikke kan kjøre med en hastighet over 20 km/t.

Du kan kjøre på gang-/sykkelvei og fortau her i Norge, så lenge det ikke er mange fotgjengere og andre trafikanter der. Når du kjører her må du vise hensyn til de gående ved å tilpasse farten og holde avstand.

– Seks kilometer er maksfarten du kan ha på elsparkesykkel og sykkel når du passerer en fotgjenger, påpeker seniorrådgiver hos Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen til Dinside.

Nå tar elkjøretøyselskapet Bird grep med ny teknologi, som skal hindre folk å kjøre på fortauet, noe som er forbudt i flere land.

Bruker GPS

Elsparkesykkelen skal oppdage fortauet noen centimeter før man treffer det, forteller Scott Rushfort, som er sjef for kjøretøy hos Bird.

– Men hvordan vil det funke i praksis?

– Typiske GPS-løsninger kan oppleve dataforsinkelser på opptil 15 sekunder, men Bird sin innebygde kjøretøysensor er i stand til å oppdatere GPS-signaler 200 ganger i sekundet, forklarer han.

Når et Bird-kjøretøy nærmer seg en fortauskant, skal kjøretøyet stoppe forsiktig for å unngå å skape en rystende eller farlig opplevelse for rytteren.

– Alle løsninger som kan bidra til en regulering i riktig retning er bra, både for tryggheten, opplevelsen og den generelle sikkerheten. Den teknologien vil kunne hjelpe oss ganske mye, da vi som regel ikke er så flinke til å beregne fart selv, sier Johansen i Trygg Trafikk.

Lovlig i Norge

I utgangspunktet er det tillatt å sykle og bruke elsparkesykkel på fortau i Norge, som er et av få land som tillater det. Derfor kan det være litt problematisk å lage en løsning som ikke tillater lovlig adferd, tror Johansen.

– Samtidig er hesikten veldig god, da det i utgangspunktet er en del konflikter på fortau, sier han.

Foreløpig er den viktigste sikkerhetsfunksjonen vi har per nå at utleierne av sparkesyklene kan skru ned farten i bestemte områder, også på fortau.

– Det er en geofencing-løsning, hvor elsparkesyklene er koblet opp til digitale kart. Den kjenner dog ikke igjen fortau, men den kjenner igjen posisjonen, så det vil si at utleier kan bestemme at farten skal ned på ulike fortau, sier Johansen.

Har løsninger på plass

Landssjef for Tier i Norge, Morten Askeland, forteller til Dinside at Tier også jobber med teknologi for å gjenkjenne og hindre kjøring på fortau.

– Vi har allerede tekniske løsninger på plass, som vil testes ut i markeder hvor kjøring på fortau er forbudt, sier han.

Landssjef for Voi i Norge, Christina Moe Gjerde forteller til Dinside at ogaå Voi jobber med å utvikle teknologi for å gjenkjenne og hindre kjøring på fortau. Allerede i juli startet selskapet et pilotprosjekt i Northampton i Storbritannia sammen med selskapet Luna.

– Her er Voi først ute, noe vi er veldig stolte av. Ekspertene i Luna forventer at det er mulig å integrere kamerateknologien for bruk en gang i løpet av 2022, men det er et nitidig arbeid som legges ned. Vi er spente på resultatene fra pilotprosjektet i Storbritannia, sier hun.

Akkurat nå tester Bird løsningen i Milwaukee og San Diego, og tidlig i 2022 vil de gå i gang med testing i Madrid, det ser dermed ikke ut som om det vil bli en funksjon her i Norge med det første.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer