Ny, tøff SUV fra Ford

Bilen som gjorde SUV-begrepet alment kjent kommer i helt ny og mer tidsriktig utgave.

Foto: Ford
Foto: Ford Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Før 1990 var SUV-begrepet ukjent. Man snakket om terrengbiler, firehjulstrekkere eller, i Nord-Amerika, light trucks. Så kom Ford Explorer på markedet.

Mellomstor SUV

Neida, Ford Explorer var ikke den første SUV. Men den satte for alvor fart i salget av denne typen kjøretøy som på nittitallet fortsatt gjerne var en høy stasjonsvogn på en pickup-plattform. Firehjulstrekk var gjerne tilvalg - så også på Ford Explorer, som for øvrig ble - og fortsatt blir - definert som mid-size SUV.

Tungsolgt

Men det har gått nedover med de gamle guder, og Explorer, som ble solgt i over 440.000 eksemplarer bare i løpet av år 2000, hadde i fjoråret et salg på bare noe over en tidel - litt over 50.000 biler. Den generelle nedgangen i salget av SUVer har gjort seg gjeldende i tillegg til at modellen begynte å fremstå som gammeldags på flere måter. I tillegg ble bilen offer for en lite heldig mediedekning i forbindelse med at mange eksemplarer hadde veltet - noe som viste seg å ha forbindelse med typen dekk som var montert.

Optimister

Men nå skal det bli andre boller, skal vi tro Fords PR-folk, som i anledning lanseringen av nye Explorer virkelig slår på stortromma. En PR-kampanje av sjeldne dimensjoner har rullet over det nord-amerikanske kontinentet og nyheten, som er strategisk svært viktig for Ford, har selvsagt sin egen Facebook-side. Ford går så langt som til å hevde at de med denne bilen definerer SUVen på nytt, at dette dreier seg om et tidsriktig, politisk korrekt kjøretøy, og at det miljøfiendtlige stempelet som i stadig større grad er blitt gjort SUVene til del ikke er relevant for den nye Ford-SUVen.


Liten, men sterk motor

Nye Explorer er da heller ikke lenger bygget på ramme og basert på en pickup, men på Fords mellomklasseplattform for personbiler. Det dreier seg nå om en moderne, mellomstor SUV med plass til syv om ønskelig. Her snakkes ikke lenger om V8-motorer; som standard kommer Explorer med en V6-motor på 3,5 liter (295 hk/347 Nm), kombinert med forhjulsdrift og en sekstrinns automatgirkasse. Men trenden med downsizing har nådd også dette markedssegmentet, og nye Explorer kommer til å bli utstyrt med en R4-motor (fire sylindre i rekke) på bare to liter! Det dreier seg om en variant av den nye 2.0 EcoBoost-motoren som vil yte 240 hestekrefter og solide 340 newtonmeter dreiemoment hele veien fra 1.700 til 4.000 omdreininger.

Mer økono- og logisk

Dette betyr at et av ankepunktene mot SUVene her mister en del av sin relevanse i og med at forbruk og utslipp, ifølge Ford, vil befinne seg på omtrent samme nivå som mange mellomklasse-personbiler.

Som ekstrautstyr kan Explorer få firehjulsdrift som kontrolleres elektronisk via en dreiebryter på midtkonsollen hvor føreren velger innstilling etter typen vei/føre. Av annet utstyr kan man, avhengig om man velger nivået "Standard", XLT eller "Limited". Fjernkontroll for start av bilen, el-justerbare pedaler, ryggekamera, garasjedøråpner og lignende.

Sikkerhetsmessig har Explorer sensorer som skal bidra til at stabilitetssystemet også griper inn for å hindre rundvelt, noe SUVer har vært en del belemret med.

Ford, som ser på japanske SUVer som Honda Pilot og Toyota Highlander som hovedkonkurrenter, håper å selge i overkant av 200.000 nye Explorere per år og leveransene av bilen vil starte på sensommeren/høsten.

Prisen er nå kjent; i USA starter nye Explorer på rett under 180.000 norske kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer