Ny tøffing fra Volkswagen

VWs erfaringer med Cross-versjoner av populære modeller har vist seg positive. Så her kommer en ny generasjon.

Ny tøffing fra Volkswagen
Publisert
Sist oppdatert

Fire år etter lanseringen av CrossPolo, eller Polo Cross som den offisielt heter her i landet, er det duket for en tilsvarende versjon av den helt nye, og kraftig forbedrede Polo. CrossPolo oppsto som en følge av suksessen med forsøket Polo Fun, som kom forut for den.

Høyere

Nei, heller ikke denne gangen kommer den lille tøffingen med firehjulsdrift. Men den får noe bedre fremkommelighet likevel takket være et karosseri som er hevet 1,5 centimeter. For øvrig er de visuelle grepene av samme art som gjaldt for forgjengerens del; plast-"dekorasjon"/beskyttelse foran, bak og på sidene samt et noe endret utseende i fronten med de integrerte tåkelysene og bikubemønster i grillen.

At det ikke dreier seg om noen terrengbil vitner for øvrig de tøffe men høyst urbane hjulene i dimensjonene 215/40-17 om. Bilen blir tilgjengelig i spesifikke farger, som forgjengeren - deriblant den spektakulære "Magma-oransj". CrossPolo kommer kun i femdørs utgave.

Ny, fin bensinmotor

Motormessig kan bilen leveres med et utvalg av tre bensinmotorer og tre dieselmotorer. Bensinmotorene er en 1.2/70 hk, en 1.4/85 hk og den moderne og meget gode 1.2 TSI med turbo og 105 hester, som vi har kjørt i standard Polo og ble meget imponert over. Denne har et normforbruk på 0,55 liter per mil i CrossPolo og slipper dermed ut kun 128 gram CO2 per 100 km til tross for spenstige ytelser - toppfart på 188 km/t og 0-100 på bare 9,9 sekunder. Denne kan, i likhet med 85-hesteren, leveres med DSG dobbeltkløtsjgirkasse med syv trinn.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.