Volkswagen har ingen stor pickup-historie å vise til. Riktignok sto pickupen Taro på paletten i årene 1989 til 1997, men Taro var i praksis en Toyota Hilux med Volkswagen-emblemer.
Nå har imidlertid Volkswagen bestemt seg for å utfordre dette japansk-dominerte bilsegmentet med et eget produkt. Den nye pickupen ble avduket i Hannover i fjor høst og gikk den gangen under betegnelsen "Robust". Nå er det bestemt at den 519 centimeter lange og 190 centimeter brede minilastebilen skal hete Amarok. Navnet er hentet fra inuittenes (eskimoenes) språk og betyr ulv. Vi regner imidlertid at vi ikke er eneste som opplever at navnet trekker tankene mot Marokko og Nord-Afrika, noe som passer godt for en bil av denne typen.
Skal sette ny standard
Og Volkswagen har store ambisjoner på ulvens vegne. "Med sin robuste utforming og store lastekapasitet er den nye pickupen ventet å sette nye standarder i sin klasse", skriver den norske importøren ubeskjedent i sin pressemelding.
Japansk dominans
Det norske pickup-segmentet er i dag fullstendig dominert av japanske biler. Bestselgeren så langt i år er Toyota Hilux, som er landets åttende mest populære varebil. Deretter følger Isuzu D-Max (13.) og Nissan Navara (17.). Amarok vil også måtte konkurrere med Mitsubishi L200 (23.) og tvillingene Ford Ranger/Mazda BT-50. I tillegg kommer den koreanske pickupen Ssangyong Actyon.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger