BMW 1-serie har vært en stor suksess i Norge. Nå er tredje generasjon på plass. Den bygges på en helt annen måte enn tidligere, men de prøver å opprettholde filosofien. BMW klarer det ikke helt.
Bakhjulsdrift til firehjulsdrift
1-seriens største problem har vært det som samtidig har gjort den kul, nemlig bakhjulsdriften. Den har siden starten hatt en motor plassert i lengderetningen, en tilbaketrukket kabin, stor mellomakseltunnel og bakhjulsoppheng.
Alt dette krever plass. Det har gått mest utover baksetepassasjerer og bagasjerom, men også fremkommelighet på vinterføre. Andre generasjon fikk xDrive, og plutselig ble den brukbar om vinteren også.
Nå er den bygget som alle andre småbiler, med motor på tvers og forhjulstrekk. Den fås også med xDrive på de to største modellene, 120d samt M135i, som vi kjører her.
Bilens spesifikasjoner er som snytt ut av nesa på dens naturlige konkurrenter: Audi S3, Mercedes-AMG A35 og VW Golf R.
Bilen har en toliters firesylindret turbomotor på 306 hester og 450 Nm. 8-trinns sportsautomat og firehjulstrekket xDrive er standard.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger