Vi snakker da her om varebil med grønne skilter med kraftig redusert avgift. Hvis man klarer seg med to seter synker prisen på en modell med 190 hesters dieselmotor fra 959.000 til 555.000 kroner. Ellers er alt likt bortsett fra en skillevegg mellom forsetene og varerommet.
Fra før har vi ment at denne motoren er grei, men at den ikke gir tunge Discovery de store fartsressursene.
Det siste nå er at den kommer med en helt ny 3-liters motor med to turboladere og som leverer betydelig bedre tall enn den lille motoren. Her er det 245 hestekrefter og 600 newtonmeter som gjelder. Altså et betydelig opprykk, og som antagelig gir bilen betydelig bedre fartsressurser enn i dag. Det ser man også i tabellen under.
Som vanlig regner vi med at terrengegenskapene er vel i varetatt som de alltid har vært hos Land Rover.
Forbruket ved blandet kjøring er 0,93 liter per mil.
Discovery 4 med denne nye motoren starter på 590.700 kroner som SE-versjon og 630.700 kroner i HSE-versjon med mer utstyr. Denne motoren i personbilutgave med seter koster langt over millionen.
Ny?
Discovery har hoppet fra versjon 3 til 4, men for de som synes 4 er forholdsvis lik den tredje, må vi si oss enige i det. Karosseriet er forholdsvis likt, det er lykter, grill og interiør som skiller den fra den forrige. Særlig interiøret fremstår nå som betydelig mer eksklusivt enn tidligere. Den nye 245-hesteren var heller ikke tilgjengelig på forrige modell.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger