Ny variant av Audi RS6

Audis effektmonster RS6 kommer nå også som sedan.

Publisert
Sist oppdatert

Som regel kommer sedanen før stasjonsvognen når en ny bilmodell skal introduseres. Men Audi er glad i stasjonsvogner, spesielt i kombinasjon med store motorer. Derfor kom også nye RS6 først som stasjonsvogn. Nå slipper man imidlertid sedanen også, og den har den samme fryktinngytende motoren.

Massive krefter

V10eren er på 5,0 liter yter nemlig hele 580 hestekrefter og har et voldsomt dreiemoment på 650 newtonmeter. Dette er imidlertid ikke oppsiktsvekkende høyt i forhold til slagvolum, effekt og det faktum at motoren har to turboer. Men når man ser på spennet dette momentet er tilgjengelig i, skjønner man hva Audi har prioritert.

Bredt register

For maksimalt dreiemoment er nemlig tilgjengelig hele veien mellom lave 1.500 og høye 6.250 omdreininger. Like spesielt er det at maks effekt starter samtidig, altså på 6.250 omdreininger. Denne vedvarer så opp til 6.700 omdreininger.

Stopp på 280

Sedanen veier litt mindre enn stasjonsvogna, slik at 0-100 går ett tiendel kjappere. Det betyr at RS6 sedan bruker 4,5 sekunder på den klassiske sprinten. Toppfarten er begrenset til 250 eller 280 kilometer i timen, dersom du velger å heve fartssperren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer