Det svinger av Bugatti for tiden. Nå har legendariske Chiron knust 300 mph-grensa (482,8 km/t) og blitt verdens raskeste bil, da den i august ikke «stanset» før den nådde 490,484 km/t.

Rekorden ble satt på Volkswagen-konsernets testbane i Ehra-Lessien, om lag to mil unna Wolfsburg i Tyskland. Dette var med den britiske racersjåføren og Le Mans-vinneren Andy Wallace (58) ved rattet.
Dermed er drømmegrensa på ekstreme 500 km/t ikke sååå langt unna. Vi må bare ikke glemme at 10 km/t ekstra blir ganske betydelig når man kommer opp i disse hastighetene.
Bugatti Chiron1
Effekt: | 1.600 hk |
Toppfart: | 490,484 km/t |
Forbruk: | 2,25 l/mil (blandet) |
CO2-utslipp: | 516 g/km (blandet) |
Mål (l/b/h): | 4,54/2,04/1,21 m |
Akselavstand: | 2,71 m |
Slutt på kappløpet
Det var imidlertid en «nær-produksjon-versjon» av Bugatti Chiron som den 2. august ble først til å bryte 300 mph-grensa. Ifølge produsenten har de gjort noen endringer fra produksjonsbilen for å nå den høye farta - mye på grunn av sikkerheten. Blant annet ...

Verdens raskeste - gressklipper!
- ... satt inn et sikkerhetsbur
- ... økt effekten fra 1.500 til 1.600 hk
- ... gjort endringer i diverse eksteriørdetaljer
- ... fjernet den elektroniske sperren på 420 km/t
- ... gjort endringer i girkassen
- ... Michelin har utviklet en spesialversjon av dekkene «Pilot Sport Cup 2»
Bugatti-president Stephan Winkelmann er naturligvis strålende fornøyd med prestasjonen.
- Målet vårt var å være den første produsenten som noensinne nådde det magiske 300 mph-merket. Dette har vi nå oppnådd. Det gjør oss stolte - både teamet og meg selv, sier han i en pressemelding.

Men Bugatti kommer ikke til å jage neste grense på 500 km/t, konstaterer presidenten.
- Med verdensrekorden vil vi trekke oss fra konkurransen om å produsere de raskeste serieproduksjonsbilene. Vi har vist flere ganger at vi bygger de raskeste bilene i verden. I fremtiden vil vi fokusere på andre områder, fortsetter Winkelmann.
Flere bilder

136 m/sek
Sjåføren selv, Andy Wallace, forteller at han trodde på forsøket allerede fra starten av turen.
- Det var en fantastisk hastighet! Det er utrolig at en bil kan være kapabel for dette, men Chiron viste seg å være godt forberedt og veldig trygg å kjøre - til og med i den ekstreme farten.
For å nå 490,5 km/t måtte han øke med intervaller på 50 km/t, for å være på den sikre siden om at forholdene var riktige. Dessuten måtte Wallace ha 200 km/t ut av den ene krappe svingen for å komme opp i fart. Da la han bak seg 136 meter i løpet av ett sekund.
- Bilen løp perfekt og både løypa og værforholdene var ideelle, forteller briten ekstatisk.
- Jeg la klampen i bånn fra starten i om lag 70 sekunder. Det var viktig å holde 200 km/t ut av svingen for å nå toppfart på strekka. Det krevde maks konsentrasjon.
