Bare to år etter at den utgående Ford Focus fikk sin ansiktsløftning for å konvertere den til "Kinetic Design", presenterer Ford nå en helt ny generasjon av sin konkurrent i Golf-klassen, eller - mer nøytralt - C-segmentet, som klassen for kompakte familiebiler ofte kalles i marketing-miljøene i bilindustrien.
Vises i Detroit
Det er bilmessen i Detroit, som nettopp har åpnet sine dører, som er valgt som åsted for denne avdukingen. At det er dette, USAs viktigste møtested for bilbransjen, som er valgt, er et symbol i seg selv. Med nye Focus akter nemlig Ford å ta nok et skritt i retning av å produsere globale produktrekker. Ifølge Ford skal denne nyutviklede C-segmentplattformen stå for mer enn 2.000.000 produserte biler i året fra 2012.
Historisk Golf-konkurrent
Ford Focus, som så langt er blitt solgt i over ni millioner eksemplarer, er blitt et veletablert navn i C-segmentet, også her i Norge hvor den har vært VW Golfs nærmeste og farligste europeiske konkurrent i flere år sammen med Peugeot 307. Første Focus kom på markedet i 1998 og hadde den tøffe oppgaven å overta etter den etter hvert smått legendariske Escort. Focus introduserte den gang en spennende ny designretning kalt "New Edge", som gjorde Focus til et annerledes og spenstig innslag i trafikkbildet. Annen generasjon, som dukket opp i 2004, tonet ned det spennende til de grader at bilen fremsto som temmelig anonym frem til den i 2007 fikk en ny front inspirert av den nye designretningen som overtok etter New Edge, nemlig "Kinetic Design" - et grep som unektelig har utgjort en velkommen foryngelseskur for modellen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger