Både Passat, Golf og Polo er oppkalt etter jordstrømmer eller vindsystemer. Bora er vindsystemet i Adriaterhavet. Hva nå enn det måtte ha med biler å gjøre.
Tidligere har VW hatt problemer med å selge sedaner med Golf-størrelse. Det er det flere årsaker til, men det er i alle fall liten tvil om at tidligere modeller (Derby og Vento) ikke har sett spesielt vakre ut. En Golf med rumpe er en Golf med rumpe. Det blir ikke vellykket.
Ilter konkurranse
Bora er derimot designet som en egen modell, og har fått sin egen karakter. Enkelt og elegant. Dessuten har Bora flere fellestrekk med Passat enn med Golf forfra. Bakfra minner den strengt tatt ikke om noen eksisterende VW-modeller, men bilen har flere fellestrekk med "J-coupe" (Jetta Coupe) som VW viste en prototyp av i Detroit i fjor.
Med en totallengde på 438 cm havner Bora midt oppi vepsebolet - brytningen mellom kompaktklassen på den ene siden - med biler som Opel Astra, Toyota Corolla, Honda Civic, Renault Megane og Nissan Almera - for å nevne noen. På den andre siden biler i firmabilklassen som Audi A4, Volvo S40, Toyota Avensis og Nissan Primera.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger