Nybil for 120.000

Kia prøver seg i segmentet for minibiler med sin nye modell Picanto. Minibiler er ikke en stor klasse i Norge, men mange har nok vært i kontakt med klassen hos bilutleiefirmaer ved Middelhavet.

Publisert
Sist oppdatert
Nybil for 120.000

Nybil for 120.000

  1. Store bilder
Nybil for 120.000
Nybil for 120.000


For dere som tror dette er et alternativ til for eksempel VW Polo og Citroen C3 så er ikke det helt tilfelle. Kia Picanto er 3,5 meter lang, mens Citroen C3 og VW Polo er henholdsvis 3,85 og 3,9 meter lange. Picanto er med andre ord en veldig liten bil.

Overraskende god plass

Til tross for svært beskjedne ytre mål er ikke plassen på innsiden så ille. Flere biler i denne klassen har litt høyere tak enn de lengre småbilene, noe som hjelper mye på romfølelse og plass. Foran i Picanto sitter du greit, men har på ingen måte noe ekstra. Til og med i baksetet er det plass til to voksne personer, men nå er vi litt omgjengelig i bedømningen siden dette skal bli en svært prisgunstig bil. Det er bagasjerommet som er det største problemet. Det rommer en kabinkoffert og en plastpose og ikke veldig mye mer. Hvis du ikke skal ha passasjerer i baksetet kan ryggen legges ned og du får et flatt bagasjeromsgulv helt frem til forseteryggen.

Utstyr

Det er litt usikkert hva som blir utstyrsnivået på denne bilen i Norge, men på de bilene vi kjørte var det både klimaanlegg, sentrallås, fire elektrisk drevne vinduer, elektrisk drevne speil, tofargede seter, ratt og girkule i skinn, varme i begge forseter og tåkelys foran og bak. Det finnes også en fin integrert radio som gjør dashbordet ganske fint. Den største motoren kan også leveres med automatgir. Vi regner med at ikke veldig mye av dette kommer inkludert i utropsprisen.

Motorer

Picanto kommer i første omgang med to motorer. Det er en enliters motor med fire sylindre og 61 hestekrefter og en 1,1-liter med 65 hestekrefter som leveres med automatgir. Vi kjørte den minste motoren koblet til en femtrinnsgirkasse som gir et totalinntrykk det er mulig å leve med. I Italia kan du kjøre i 130 kilometer i timen og vi gjorde det mye. Motoren har enda litt å gi og Kia oppgir en toppfart på 154 kilometer i timen. Bilen ligger godt på veien og er overraskende god å kjøre. Vi har ikke kjørt denne som vi ville kjørt en Porsche 911, men Picanto er lettkjørt og retningsstabil i høye hastigheter og kan godt presses opp mot maksimal ytegrense. Girkassen er lettsjaltet og meget trange italienske smågater forseres lett. Det kommer også en dieselmotor med 1,1 liter slagvolum og over 70 hestekrefter som Kia velger å oppgi det. Dette er en tresylindret motor med common-rail innsprøytning.

Totalinntrykk

Vi kan ikke si helt bastant om dette er noe å satse på siden det er uklart hvilket utstyr den kommer med og hva den vil koste. Importøren sier de jobber med at utropsprisen skal ligge på omlag 120.000 kroner. Vi håper at en del utstyr utstyr er inkludert i den prisen slik at en ferdig bil med radio, elektriske vinduer foran, sentrallås og setevarme koster under 130.000 kroner. Med klimaanlegg kan den få passere 130.000 kroner. Billigste VW Polo med 55 hestekrefter starter på snaue 135.000 kroner uten klimaanlegg og ellers ribbete for alt nevnte utstyr, men den er 40 centimeter lengre enn Picanto og ser ut som rene luksusbilen i forhold.

Kia Picanto er tilgjenglig i Norge fra juli.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder




  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer