Nybilsalg og bruktpriser i utforbakke

Hvorfor synker nybilsalget? Hvorfor raser bruktbilprisene? Og hva betyr alt dette for deg?

Publisert
Sist oppdatert

Grafen som viser nybilsalget de siste 40 årene, ser ut som et tverrsnitt av en dramatisk fjellkjede. Nybilsalget er nemlig svært følsomt for konjunkturendringer. For eksempel steg nybilsalget voldsomt i den første jappetiden. Mens det i 1984 ble solgt rundt 110.000 biler, ble det to år etter, i 1986, satt norsk rekord med nærmere 170.000 nyregistreringer.

Så kom nedgangstidene, og bilsalget stupte. I 1988 var nybilsalget nede i snaue 70.000 biler. I årene som fulgte gikk nybilsalget enda dårligere. Fra 1989 til 1993 lå det årlige salget under 60.000 biler.

Vendepunkt i 1997

Så kom omsider oppgangstidene og folk kjøpte biler igjen. Importørene og forhandlerne fikk mer å gjøre for hvert år og i 1997 var salget kommet opp i nesten 130.000 biler. Men så var det til gjengjeld slutt på moroa, for siden den gang har salget falt jevnt og trutt. I fjor ble de norske bilimportørene kvitt mindre enn 90.000 biler.

Og tallene for årets to første måneder tyder på at det er langt frem til tunnelåpningen. Til tross for at en rekke bilimportører det siste halvåret har gjennomført tildels betydelige priskutt, har salget hittil i år falt med drøye 6 prosent. Hvis denne utviklingen skulle fortsette ut året, vil det i 2003 bli solgt færre enn 85.000 nye biler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer