Nye Audi TT avduket

Nye TT har blitt både lengre og bredere enn dagens utgave, som kom i 1998. Rimeligste motoralternativ blir en 2,0-liters turbomotor - i kombinasjon med forhjulsdrift.

Publisert
Sist oppdatert

Den rimeligste TT-utgaven som markedsføres i Norge i dag koster 508.000 kroner. Denne er utstyrt med en 1,8-liters turbomotor som yter 190 hestekrefter.

Minste motoralternativ i neste generasjon vil bli turbomotoren vi kjenner fra blant andre Golf GTI. Denne direkteinnsprøytede motoren, som bærer navnet 2.0 TFSI, yter 200 hestekrefter og har, som navnet tilsier, et slagvolum på 2,0 liter.

Dermed vil nye TT utløse rundt 133.000 kroner i effekt- og slagvolumavgift - rundt 23.000 kroner mer enn dagens rimeligste utgave.

69 prosent aluminium

I tillegg har kupé-utgaven av nye TT blitt 13,7 centimeter lengre og 7,8 centimeter bredere enn dagens modell, noe som normalt skulle tilsi at bilen også har blitt tyngre. Dette er imidlertid ikke tilfelle. Hele 69 prosent av karosseriet er nemlig i aluminium. Dermed har faktisk egenvekten kommet ned i 1.260 kilo, noe som betyr at bilen er 150 kilo lettere enn dagens TT 1.8 5VT.

Dette innebærer at nykommeren slipper unna med rundt 48.000 kroner i vektavgift, nesten 12.000 kroner mindre enn utgående utgave. Hvis vi trekker dette beløpet fra den økte effekt- og slagvolum-avgiften, ender vi opp med beskjedne 11.000 kroner, noe som ikke lover altfor galt for prisene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer