Nye Audi TT kjørt i Norge

Så designmessig markant som første utgave av Audi TT ble, var det åpenbart en enorm designutfordring å lage oppfølgeren. Litt som å hoppe etter Wirkola. Her er kjøreopplevelsen med, og våre bilder av, nye Audi TT i Norge.

Publisert
Sist oppdatert

Det er store forventninger til nye TT Coupe. Gamle TT har nemlig plassert seg i den eksklusive lille nisjen av biler som både bilkjennere og bilignoranter snur seg like mye etter på gaten. Dermed er nye TT en bil optimistene venter seg det utroligste av, for det må jo bli fantastisk når forgjengeren var så bra! Pessimistene har på sin side allerede avskrevet den, for det kan da ikke være mulig å forbedre TT uten at bilen mister karakteren?

Nye TT kort fortalt

* vellykket design, karakteren er beholdt, litt mykere fra noen vinkler * to motorvarianter, begge bensinutgaver, 200 hester og 250 hester* to girvarianter, og nå går 0 til 100 raskest med automatgiret S tronic* quattro blir kun tilgjengelig på den store 3,2-literen* TT er fortsatt i praksis en toseter, baksetene egner seg kun for små barn* gunstige priser, justert for utstyr har bilen påstått reell prisnedgang

Dette hadde vi

Gamle Audi TT var en maskulin og sint liten bulldog. Kort og stutt, med kraftige kjever og smale, sinte øyne. Likevel var bilen pakket i en elegant helhet av Audis umiskjennelige hightech formspråk fra slutten av 90-tallet. Innvendig var bilen så intim at man mer eller mindre trædde den på seg. Å se ut gjennom den smale stripen av en frontrute var som å se ut gjennom visiret i hjelmen til en ridder fra middelalderen. Kjøremessig var den like tilfredsstillende. Ikke minst etter at bilen vokste av seg barneunotene, fikk firehjulsdrift og tilslutt en grom 3,2-liter i motorprogrammet. En stram og leken opplevelse.Image? Veldig populær i starten, før interessen dabbet litt. Men Audi har vært flinke til å følge på salgsfremmende utstyr som quattro, roadsterutgave og sterkere motor. Dermed har salgsvolumet holdt seg tilfredsstillende langt ut i modellens levetid. Det har samtidig gitt TTens image mulighet til å overleve den uunngåelige følelsen av plutselig å bli bråmett - at bilen ser harry ut. I dag kan bilen vurderes med et ærlig klassikerimage, en bil de fleste synes er tøff, men som det stort sett er die-hard entusiaster som kjøper.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer