Lagrer forbruket ditt

Nye biler har en hemmelig dings

Alle nye biler har nå en «hemmelig» dings som samler data om forbruk og utslipp som myndighetene kan laste ned. EU vil bruke det til å avsløre juks.

VIL AVSLØRE JUKS: Opplysninger om forbruk, utslipp og kjørelengde lagres i bilen din og kan lastes ned av myndighetene. Foto: Rune Korsvoll
VIL AVSLØRE JUKS: Opplysninger om forbruk, utslipp og kjørelengde lagres i bilen din og kan lastes ned av myndighetene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Alle biler som er solgt etter 1. januar i år skal for det første ha oppgitt et forbruk som er testet under kjøring på landeveien – ikke bare i laboratorium. I tillegg skal alle bilene ha en innebygd måler som lagrer dataene for forbruk, utslipp og kjørelengde. Også strømforbruket og rekkevidden til elektriske biler vil bli overvåket på denne måten.

Dataene skal kunne lastes ned og brukes av EU for å få vite hva bilen din bruker og slipper ut i daglig kjøring ute på veien. Målet er finne ut hvor bra eller dårlig produsentens tall stemmer med virkeligheten.

Etter VWs diesel-skandale

Den siste tiden har det vært flere «avsløringer» av hvordan ladbare hybrider har langt høyere forbruks- og utslippstall på veien, enn det fabrikken oppgir. Mange hevder at de lave, offisielle tallene er en måte å «jukse» til seg lavere CO2-avgifter og billigere nypris, mens bileieren i virkeligheten ikke tar seg bryet med å lade batteriet som forutsatt.

STEMMER DÅRLIG: Tallene som bilprodusenten oppgir, stemmer dårlig over ens med det vi opplever under norske kjøreforhold. I tillegg vil EU lettere kunne oppdage juks med forbrukstallene når de får tilgang til det bilene virkelig bruker og slipper ut. Foto: Markus Pentikainen
STEMMER DÅRLIG: Tallene som bilprodusenten oppgir, stemmer dårlig over ens med det vi opplever under norske kjøreforhold. I tillegg vil EU lettere kunne oppdage juks med forbrukstallene når de får tilgang til det bilene virkelig bruker og slipper ut. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Også den store diesel-skandalen, der VW jukset til seg lave forbruk og utslipp for å få bilene sine godkjent i USA og Europa, har fått EU til å vedta den nye måten å måle forbruket på.

Vil avsløre juks

Med det nye systemet vil myndighetene kunne plukke ut de bilene som har store avvik mellom oppgitt og virkelig forbruk og utslipp. Det kan bli satt i verk etterforskning for å finne ut om dette kan være bevisst juks. Foreløpig skal innsamlingen av data testes i fem år.

Hvordan dataene som lagres i bilen din skal lastes ned, er fortsatt ikke bestemt. Eksperter har foreslått fire muligheter:

  • Ved EU-kontrollen hvert andre år.
  • Vilkårlige sjekker av myndighetene.
  • Via firmabil-flåter eller bilflåter i utleiefirmaer.
  • Automatisk nedlasting til en database via WiFi.

Blir anonymisert

EU opplyser at alle data som lastes ned vil bli fullstendig anonymisert, slik at sjåføren av bilen ikke kan bli identifisert.

NYE TESTER: Alle nye biler som nå selges skal ha forbruks- og utslippstall som baserer seg på tall fabrikken får etter tester både i laboratorium og på vei. Foto: Markus Pentikainen
NYE TESTER: Alle nye biler som nå selges skal ha forbruks- og utslippstall som baserer seg på tall fabrikken får etter tester både i laboratorium og på vei. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Vi har spurt Norges Automobil-Forbund og Toyota, en av Norges største bilimportører, om de tror det nye regelverket vil ha noen betydning for salget av biler i Norge. Eller om en slik innsamling av data er noe bileierne bør informeres om når de kjøper bilen. Så langt har vi ikke fått noen kommentarer. Begge sier at de ikke er kjent med at dette er innført og at de må sjekke dette videre med sine eksperter.

Stemmer dårlig med virkeligheten

Fram til 2017 ble forbruket i bilene målt og oppgitt etter den såkalte NEDC-normen, der bilprodusentene hadde store muligheter til å jukse til seg et lavt forbruk under testene. Luftmotstanden ble kuttet ved å ta vekk speil og sprekker i karosseriet ble teipet igjen.

Rullemotstanden ble senket ved å ha ekstra høyt trykk i dekkene og så videre. I tillegg ble bilen kjørt i den mest gunstige temperaturen rundt 25 grader av en sjåfør som var spesialist på økonomi- kjøring.

I 2017 ble det den nye testnormen WLTP innført. Her ble mange av mulighetene til å jukse tatt bort. Heller ikke forbruket etter denne normen stemmer veldig godt med hva vi opplever i virkeligheten under norske forhold.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer