BIARRITZ (DinSide Motor): Tross friske kampanjer har Citroën slitt med å overbevise norske bilkunder. Mens konsernslektning Peugeot ved utgangen av oktober hadde solgt mer enn 6.700 biler her i landet, har ikke Citroën-importøren klart å finne kunder til mer enn drøye 2.500 biler. Dette til tross for at Citroën i løpet av de siste årene har lansert flere nye bilmodeller, deriblant mellomklassebilen C5, flerbruksbilen C8, småbilene C2 og C3 samt kabrioleten C3 Pluriel.
Berlingo selger godt
Citroën-importøren kan trøste seg med at det går langt bedre på varebil-fronten. Berlingo er viktigste årsak til at Citroën er Norges tredje mest populære varebil-merke. Likevel, med et såpass svakt personbilsalg, nummer 17 på listen, er det liten tvil om at importøren drømmer om bedre tider.
Xsara: For gammel
En av hovedårsakene bak det svake salget heter Xsara. Xsara har siden 1997 vært Citroëns alternativ i kompaktklassen, men har de siste årene rett og slett ikke vært konkurransedyktig. I fjor ble det solgt 275 eksemplarer. Til sammenligning ble det solgt nesten 4.000 Peugeot 307.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger