Mellom-europeiske vinterdekk

– Nye dekk kan være livsfarlige

Kjøp av nye dekk på nett blir stadig mer populært. Rimelige priser frister, men mange ender opp med dekk som kan være farlige på norsk vinterføre.

DÅRLIGE VINTERDEKK: - Flere har i god tro kjøpt mellom-europeiske vinterdekk på nettet som de vil at vi skal sette på bilen. Disse har svært dårlige egenskaper på norske vinterveier, sier Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen. Foto: Rune Korsvoll
DÅRLIGE VINTERDEKK: - Flere har i god tro kjøpt mellom-europeiske vinterdekk på nettet som de vil at vi skal sette på bilen. Disse har svært dårlige egenskaper på norske vinterveier, sier Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen på Årnes, har jobbet med dekk i mange år. Etter at kjøp av dekk på nettet er blitt mer populært, opplever han stadig oftere at bileiere kommer innom for å legge om dekk som ikke selges i Norge. Det kan være dekk med navn som gir inntrykk av å være bra vinterdekk, men som er bygget for milde vintre i Mellom-Europa.

– Det kommer inn folk her som har kjøpt dekk på nett som jeg vil betegne som farlige på vinterføre. De går nok bra å kjøre på i Tyskland og Frankrike, men ikke på snø og is i Norge. De store dekkprodusentene lager egne vinterdekk som er spesielt godt egnet for Norge, Sverige og Finland, forteller Kristiansen.

SÅ ENKELT KAN DET GJØRES: Med en garasjejekk, en muttertrekker og en momentnøkkel, bytter du hjul selv på en halv time. Utstyret koster noen kroner, men er nesten evigvarende. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Ikke kjøp disse

– Nylig kom en kunde inn med dekk som het Falken Eurowinter. Han hadde kjøpt disse til to biler. Med et slikt navn er det lett å tro at dette er et godt vinterdekk.

– Det finnes imidlertid ikke i noen norske butikker jeg har klart å spore opp. Dette er et såkalt mellomeuropeisk vinterdekk, som er laget for land som Tyskland og Danmark. De kan ha mye regn og sludd, men sjelden snø- og isdekte veier vinterstid. Slike dekk kan være farlig dårlige på norsk vinterføre. Falken har også et piggfritt dekk beregnet på en tøff, nordisk vinter, men det heter Winterpeak F-Snow, sier Kristiansen.

PENGER Å SPARE: Det kan være penger å spare på å kjøpe vinterdekk på nettet. Falken Eurowinter, som er eksemplet i denne saken, koster fra 850 til 1 150 kroner på nett. Falken Winterpeak F-Snow, som er utviklet spesielt for nordiske vinterveier, koster rundt 1500 kroner på nett Foto: Rune Korsvoll
PENGER Å SPARE: Det kan være penger å spare på å kjøpe vinterdekk på nettet. Falken Eurowinter, som er eksemplet i denne saken, koster fra 850 til 1 150 kroner på nett. Falken Winterpeak F-Snow, som er utviklet spesielt for nordiske vinterveier, koster rundt 1500 kroner på nett Foto: Rune Korsvoll Vis mer

«I bunnen av lista»

Denne påstanden underbygges av den store nordiske vinterdekktesten, som kjøres av Dagbladet og samarbeidspartnere i Sverige og Finland. Testen har flere ganger hatt med mellom-europeiske vinterdekk for å se hvordan de fungerer sammenliknet med de dekkene som er utviklet spesielt for nordiske forhold.

Et eksempel er Sunny Snowmaster. Det kan høres ut som et dekk beregnet på tøffe vinterforhold, men slik er det ikke. I kommentaren til testen heter det følgende: «Dekket stiller i en klasse for seg - i bunnen av lista. Dekket er dårlig på is og heller ikke bra på snø. På våt ve er det best av alle, men det er ikke nok til at vi kan anbefale det som et dekk for norske vinterveier».

Ikke dekk for høy hastighet

Men det er ikke bare det at folk ender opp med mellomeuropeiske vinterdekk som bekymrer. Kristiansen ser også ofte vinterdekk med hastighetsmerking H eller V, som er beregnet for hastigheter opp til 210 eller 240 kilometer i timen. Heller ikke disse passer bra til en norsk vinter. I hvert fall ikke på en vanlig personbil.

VINTERMERKE: Merkelappen på dekket avslører mye, men ikke alt. Vinter-merkingen nederst til høyre viser bare at det tilfredsstiller et minstekrav fra EU for grep på vinterføre. V-merket betyr at dekket klarer hastigheter opp til 240 km/t, og er et tegn på at det passer best på våte veier. Foto: Rune Korsvoll
VINTERMERKE: Merkelappen på dekket avslører mye, men ikke alt. Vinter-merkingen nederst til høyre viser bare at det tilfredsstiller et minstekrav fra EU for grep på vinterføre. V-merket betyr at dekket klarer hastigheter opp til 240 km/t, og er et tegn på at det passer best på våte veier. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

– Før de bestiller dekk på nettet, har bileierne sett i vognkortet til bilen. Der kan det godt hende at det står at bilen må ha dekk med hastighetsmerke V. Dette gjelde imidlertid bare sommerdekk. I Norge har vi et unntak for vinterdekk. Det holder med hastighetsmerkene Q (160 km/t) eller T (190 km/). Dette er mykere dekk som gir godt grep på vinterføre.

- Bruk norske nettbutikker

– Dekkene som er merket med V er stivere og hardere. De passer kanskje på større SUV-er, men ikke på vanlige småbiler. Jeg vil helst ikke møte en Toyota Yaris med slik dekk i vinter, sier Kristiansen, som anbefaler folk som skal handle dekk på nett å gjøre dette i norske nettbutikker.

Det kan være noen kroner å spare på å kjøpe dekk på nettet. Falken Eurowinter, som er eksemplet i denne saken, koster fra 850 til 1150 kroner på nett avhengig av hastighetskode. Dekket er imidlertid beregnet for Mellom-Europa. Falken Winterpeak F-Snow, som er utviklet spesielt for nordiske vinterveier og som er det du bør kjøpe, koster rundt 1500 kroner i hastighetsklasse T (190 km/t) på tirende.no.

Tar du med i beregningen at du må betale 150-200 kroner for omlegging på felg og avbalansering per dekk, er det ikke sikkert at dette blir så mye billigere likevel.

Vær oppmerksom

Alf B. Haarvei er salgssjef i Norgesdekk, som blant annet importerer Falken-dekk til Norge. Han ber folk som handler på nett være klar over hva slags dekk det er de kjøper:

– Når det gjelder Falken, så er Eurowinter et dekk som er mer beregnet for mellomeuropeiske forhold, mens Winterpeak er utviklet for nordiske forhold. For kjøring på tøffe, norske vinterveier er det helt klart det sistnevnte vi anbefaler, sier Haarvei til DinSide.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer