Ser vi på den norske registreringsstatistikken for de to-tre siste åra, er det store og relativt dyre elbiler fra blant andre Audi og Tesla som har dominert. Nå kommer turen til de små, rimelige bilene.
Volkswagen, Renault, Toyota, Skoda, Audi og mange andre, jobber nå med å få nye, små elektriske biler på veien.
Sjefen for VW Group, Herbert Diess slår fast at «våre små elektriske biler er godt underveis»:
- Det er fortsatt en utfordring for oss at de store bilene er mer lønnsomme, men nå er det rett tid å komme med de små elbilene, sa Dies på en pressekonferanse tidligere i år.
Pris 200 000-250 000 kroner
I september sa sjefen for Volkswagen, Ralf Brandstaetter, at de jobber med å tilpasse plattformen, som blant annet VW ID. 3 bygges på, til disse småbilene. Kutt i kostnadene er helt nødvendig for å nå målet om at de nye bilene skal kunne prises et sted fra 20 000 til 25 000 euro. I norske kroner vi det si mellom 200 000 og 250 000 kroner. Det betyr at disse bilene er langt unna å måtte betale moms i Norge.
30-40 mil rekkevidde
Både Skoda og Cupra som er en del av VW-gruppen, har sine småbiler på gang. Spanske Cupa fikk nylig grønt lys for investeringer på rundt 100 milliarder kroner for å utvikle både biler og batterier. Det er med andre ord snakk om enorme investeringer. Med disse pengene skal det også brukes på de små bilene fra VW.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger