Nesten før folk har rukket å bli vant med EB-skiltene, som tok over som elbilkjennemerke etter EV for ett år siden, er det duket for en ny bokstavkombinasjon.
Denne uka ble nemlig EC-serien for første gang tatt i bruk i Norge. På onsdag var det en grå utgave av den elektriske SUV-en Mercedes-Benz EQC (400 4Matic) registrert med kjennemerke EC10418 som fikk æren av å være først.

Det var i 2018 Dinside var først ute med å fortelle om de kommende EB-skiltene. Disse ble imidlertid ikke tatt i bruk før mot slutten av sommeren 2019. Dermed har det gått bare litt over ett år med EB-skilter, før det ble behov for enda en ny serie.
Ikke tomt
Allerede er det flere elbiler som har ikledd seg bokstavene EC. Men selv om disse nå har blitt tatt i bruk, betyr ikke det at det er tomt for EB-skilter - heller ikke EL, EK eller EV for den saks skyld …
I skrivende stund er det ifølge Elbilstatistikk.no over 10 000 ledige tallkombinasjoner i EB-serien. EV-serien har 589 kombinasjoner, mens det begynner å nærme seg tomt for EK (492) og EL (898).
EL-serien er det første kjennemerkene som ble tatt i bruk for elbiler i Norge, etterfulgt av EK. Likevel skal det altså være mulig å få nye elbil-skilter med disse bokstavene. Trolig ligger de allerede i hyllene hos forskjellige norske trafikkstasjoner og forhandlere.
Antall ledige registrerings-skilter i elbil-seriene
EL | 898 |
EK | 492 |
EV | 589 |
EB | 10 340 |
EC | 89 987 |
... |

Nå kommer disse til Norge
Tempoet øker
Årsaken til at det første EC-skiltet ikke begynner på for eksempel 10001 er så enkel som at skilter lagres - ikke lages - hos forhandlerne.
– De har sine lagre, slik at den faktiske rekkefølgen på når numrene blir registrert ikke er kronologisk me selve nummeret. EC 10200 kan i teorien bli registrert før EC 10100, forklarer pressevakt Simen Narjord i Statens vegvesens kontor for trafikk og kjøretøy overfor Dinside.

Det er imidlertid ikke rart du synes det gikk raskere til ny serie denne gangen, i forhold til sist. Det er nemlig et faktum. Årsaken er så enkel som at stadig flere nordmenn velger å kjøpe ny elbil, kontra bensin-, diesel- og hybridbiler.
Det til tross for at flere har begynt å registrere elbiler på «vanlige skilter».

Han hadde aldri blitt stoppet av politiet før ...
– Bare politikerne kan ødelegge
I 2020 har nemlig andelen elbiler vært over 50 prosent i hele fem av elleve måneder. I 2025 vil trolig alle nye biler som selges fra forhandler være helelektriske. Takten vil med andre ord øke ytterligere.
– At vi raskt har brukt opp EB-skiltene er et tydelig tegn på elbilenes popularitet hos forbrukerne. Det eneste som kan ødelegge denne suksessen er dersom politikerne svekker elbil-politikken og innfører avgifter for tidlig, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Dinside.
– Målet må være at elbil skal være for alle. Vi må raskt bruke opp også alle EC-skiltene, og rushe videre til ED, slik at vi når EX og EZ til slutt.

To kombinasjoner etter EC
Om knappe ett år vil det trolig komme enda en ny bokstavkombinasjon, som skal ta over for EC-skiltene. Fram til nå har bokstavkombinasjonene hoppet fram og tilbake i alfabetet, for å symbolisere en forkortelse:
- EL = elektrisk
- EK = elektrisk kjøretøy
- EV = electric vehicle
- EB = elektrisk bil
- EC = electric car
Christina Bu i Elbilforeningen mener imidlertid EC opplagt må bety «Electric Champion» - altså elektrisk mester, på engelsk … Så hva kommer etter mesteren?
Denne gangen har Vegvesenet planlagt å følge alfabetet videre, med disse to kombinasjonene: ED og EE
– Det er også opplagt at ED står for Electric Drive, slår Bu fast overfor Dinside.